Hartslag schema en 1/2 marathon HS
Hartslag schema en 1/2 marathon HS
Hallo,
Even een vraagje van mijn kant.
Mijn 1/2 marathon hartslag is berekend op 123.
Hartslag in mijn schema ligt tussen de 130 en de 135
Ik loop nu de kilometers met max hartslag 130 en de 135 (volgens schema)
Wat bedoeld men nu precies met de 1/2 marathon hartslag?
Moet ik deze hartslag gaan trainen of deze alleen gaan gebruiken tijdens de halve marathon?
gr
Paul
Even een vraagje van mijn kant.
Mijn 1/2 marathon hartslag is berekend op 123.
Hartslag in mijn schema ligt tussen de 130 en de 135
Ik loop nu de kilometers met max hartslag 130 en de 135 (volgens schema)
Wat bedoeld men nu precies met de 1/2 marathon hartslag?
Moet ik deze hartslag gaan trainen of deze alleen gaan gebruiken tijdens de halve marathon?
gr
Paul
- RunningRob - Sportrusten
Re: Hartslag schema en 1/2 marathon HS
Hoi Paul,
Allebei, dus je traint op de hartslag die je gaat lopen tijdens de halve marathon. Is dit een antwoord op je vraag?
met blijde groet,
Rob
Allebei, dus je traint op de hartslag die je gaat lopen tijdens de halve marathon. Is dit een antwoord op je vraag?
met blijde groet,
Rob
Hoi Rob,
Ik begrijp het nog niet.
Mijn halve marathon hartslag (123) komt in mijn sportrustenschema niet voor.
In het sportrustenschema staan alleen 131 en 136 als hartslag. Ik gebruik deze (131 en 136) hartslagen nu als gemiddelde hartslag tijdens het lopen.
Ik loop dus tijdens het 100 dagen trainingsschema nooit als richtlijn op mijn 1/2 marathon hartslag (123).
Wanneer loop ik dan op mijn 1/2 marathon hartslag van 123 als richtlijn?
gr
Paul
Ik begrijp het nog niet.
Mijn halve marathon hartslag (123) komt in mijn sportrustenschema niet voor.
In het sportrustenschema staan alleen 131 en 136 als hartslag. Ik gebruik deze (131 en 136) hartslagen nu als gemiddelde hartslag tijdens het lopen.
Ik loop dus tijdens het 100 dagen trainingsschema nooit als richtlijn op mijn 1/2 marathon hartslag (123).
Wanneer loop ik dan op mijn 1/2 marathon hartslag van 123 als richtlijn?
gr
Paul
Hoi Paul,
Hoe kom je aan die waarde van 123 dan?
Je traint 4x per week volgens het schema, nl 1 x vogels kijken (zonder hartslag), 1 x intensief (zal ws 138 t/m max zijn).
De andere 2x train je op gem. hartslag laag (131) en de andere keer op gem. hartslag hoog (136).
Zo boots je de echte halve marathon wedstrijd na, ervan uitgaande dat je hartslag vanaf het begin van de wedstrijd t/m ca 10km oploopt naar de 131 en van 10tm17km naar de 136. Vanaf 17km mag je "los"
(Alhoewel mijn hartslag de laatste keer aan het begin van de wedstrijd al 10 slagen hoger was, dan loop je rustig op gevoelstempo).
Heb je hier iets aan?
Groet,
Anja
Hoe kom je aan die waarde van 123 dan?
Je traint 4x per week volgens het schema, nl 1 x vogels kijken (zonder hartslag), 1 x intensief (zal ws 138 t/m max zijn).
De andere 2x train je op gem. hartslag laag (131) en de andere keer op gem. hartslag hoog (136).
Zo boots je de echte halve marathon wedstrijd na, ervan uitgaande dat je hartslag vanaf het begin van de wedstrijd t/m ca 10km oploopt naar de 131 en van 10tm17km naar de 136. Vanaf 17km mag je "los"
(Alhoewel mijn hartslag de laatste keer aan het begin van de wedstrijd al 10 slagen hoger was, dan loop je rustig op gevoelstempo).
Heb je hier iets aan?
Groet,
Anja
Hoi Anja,
Mijn 1/2 marathon hartslag heb ik in de koffiehoek uit laten rekenen.
Heb ik hieronder even gekopieerd:
Hoi Paul,
paulvd schreef:
10km in 60 minuten met 148 als omslagpunt.
geeft 123 als halve marathonhartslag.
met blijde groet,
Rob
Hierdoor kom ik aan 123.
Ik begrijp uit je vorige bericht dat mijn 1/2 marathonhartslag rond de 131 ligt ipv van 123. Als dat zo is ga ik op de 131 lopen tijdens de 1/2 marathon en niet op 123
mvg
Paul
Mijn 1/2 marathon hartslag heb ik in de koffiehoek uit laten rekenen.
Heb ik hieronder even gekopieerd:
Hoi Paul,
paulvd schreef:
10km in 60 minuten met 148 als omslagpunt.
geeft 123 als halve marathonhartslag.
met blijde groet,
Rob
Hierdoor kom ik aan 123.
Ik begrijp uit je vorige bericht dat mijn 1/2 marathonhartslag rond de 131 ligt ipv van 123. Als dat zo is ga ik op de 131 lopen tijdens de 1/2 marathon en niet op 123
mvg
Paul
Aj, nu begrijp ik je. Ik heb je marathonhartslag gegeven in plaats van je halve marathonhartslag.
Duizend maal excuses
Je hartslagen in je schema zijn dus de hartslagen die je ook loopt tijdens de halve marathon.
Rob
Duizend maal excuses
Je hartslagen in je schema zijn dus de hartslagen die je ook loopt tijdens de halve marathon.
Rob
Ha ha, Prima ik begrijp het nu.
bedankt
gr
Paul
bedankt
gr
Paul
Ik heb ook even een vraagje over mijn halve marathon hartslag. Na de inspanningstest kwam mijn maximale hartslag op 191. Omslagpunt 189 en mijn snelste tijd op de 10 km: 62 min. Dus wordt mijn halve marathonhartslag 166.
Maar ik heb sinds 3 maanden een hartslagmeter en heb bij voorgaande trainingen gemerkt dat mijn hartslag heel snel stijgt en tot ruim boven die 166. Meestal 180-185, met een piek tot 189.
Dus ik heb, denk ik, altijd te hard gelopen.
Maar nu staat er bij dag 1: je halve marathon hartslag is 166, deze hartslag is hoog, je moet echt aan de bak.
Uhm.... voor mij voelt het als heerlijk rustig, ontspannen lopen en ik moet dus zelfs inhouden om mijn hartslag hierop te houden.
Herkent iemand dit?
Gr. Ruth
Maar ik heb sinds 3 maanden een hartslagmeter en heb bij voorgaande trainingen gemerkt dat mijn hartslag heel snel stijgt en tot ruim boven die 166. Meestal 180-185, met een piek tot 189.
Dus ik heb, denk ik, altijd te hard gelopen.
Maar nu staat er bij dag 1: je halve marathon hartslag is 166, deze hartslag is hoog, je moet echt aan de bak.
Uhm.... voor mij voelt het als heerlijk rustig, ontspannen lopen en ik moet dus zelfs inhouden om mijn hartslag hierop te houden.
Herkent iemand dit?
Gr. Ruth
nee totaal niet, ik haal mijn halve marathon HR echt niet in trainingen. Soms in een wedstrijd lukt het me nog.
Probeer eens 6 of 7 km helemaal volluit te gaan. Alles geven. Kijken wat dan je hartslag is.
Probeer eens 6 of 7 km helemaal volluit te gaan. Alles geven. Kijken wat dan je hartslag is.
Lopen met je hart: heerlijk!
-
ingeding75
Hoi Ruth,
Ik herken dit helemaal, vind het nog lastig om op de hs te lopen. Voelt voor mij echt vreemd om zo relaxed te lopen.
Ook onze hartslagen zijn bijna exact, dus je bent niet de enige hoor.
Succes met lopen,
Groeten,
Ingrid
Ik herken dit helemaal, vind het nog lastig om op de hs te lopen. Voelt voor mij echt vreemd om zo relaxed te lopen.
Ook onze hartslagen zijn bijna exact, dus je bent niet de enige hoor.
Succes met lopen,
Groeten,
Ingrid
Hoi Ruth en Ingrid,
De oorzaak dat voor jullie de halve marathon hartslag nog ontspannen aanvoelt is jullie relatief langzame 10km tijd. Op het moment dat je 10km tijd sneller wordt zal ook de hartslag hoger komen te liggen en dus ook de training zwaarder worden.
Hoe sneller je als loper wordt, hoe dichter je halve marathonhartslag in de buurt komt van je omslagpunt en hoe zwaarder te training wordt.
Met blijde groet,
Rob
De oorzaak dat voor jullie de halve marathon hartslag nog ontspannen aanvoelt is jullie relatief langzame 10km tijd. Op het moment dat je 10km tijd sneller wordt zal ook de hartslag hoger komen te liggen en dus ook de training zwaarder worden.
Hoe sneller je als loper wordt, hoe dichter je halve marathonhartslag in de buurt komt van je omslagpunt en hoe zwaarder te training wordt.
Met blijde groet,
Rob
Hoi allen,
Bedankt voor jullie reacties. Ik verwacht dat tijdens dit trainingsschema mijn tijd op de 10 km wel gaat verbeteren, toch?
Ik heb hiervoor een trainingsschema van runkeeper gebruikt om mijn tijd op de 10 km te verbeteren. Maar dat was een pittig schema met lange afstanden en lange interval trainingen. Met een heupblessure als gevolg.
Gr. Ruth
Bedankt voor jullie reacties. Ik verwacht dat tijdens dit trainingsschema mijn tijd op de 10 km wel gaat verbeteren, toch?
Ik heb hiervoor een trainingsschema van runkeeper gebruikt om mijn tijd op de 10 km te verbeteren. Maar dat was een pittig schema met lange afstanden en lange interval trainingen. Met een heupblessure als gevolg.
Gr. Ruth
Hoi Ruth,
Ik hoor vaak dat lopers hun 10k tijd verbeteren tijdens het 100 dagen programma, dus die kans zit er wel in
Wat ik niet vermeld heb in dit verband: het is wel de bedoeling dat je intensief training ook intensief aanvoelt. Dus die mag eventueel in een hogere hartslag gelopen worden dan het schema aangeeft
met blijde groet,
Rob
Ik hoor vaak dat lopers hun 10k tijd verbeteren tijdens het 100 dagen programma, dus die kans zit er wel in
Wat ik niet vermeld heb in dit verband: het is wel de bedoeling dat je intensief training ook intensief aanvoelt. Dus die mag eventueel in een hogere hartslag gelopen worden dan het schema aangeeft
met blijde groet,
Rob