Na vele jaren traditioneel trainen voor marathons, dus nu volgens het sportrustenprogramma. Hoewel geen PR, toch zeer tevreden met 4u02m13s. Mijn marathonhartslag is ongeveer gelijk gebleven, maar het tempo ging vanaf 32 km drastisch omlaag. Ik kreeg de benen (met een cadans van 175 p/m) gewoonweg niet meer sneller in beweging. Dit keer niet beroerd in die laatste kilometers, noch na de finish. Ook geen echt krampen meer gehad (heb vooraf bouillon en tijdens de marathon zout genuttigd. Daarnaast ook standaard magnesium, omdat ik anders met of zonder training trillende spieren heb 's nachts.
Nu is de vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat die laatste 10-12 km beter verlopen? Ik liep in de voorbereiding regelmatig nuchter in marathontempo en ook nuchter tijdens de vogeltjeskijkenloop (vetverbranding 's ochtends).
Ik ben benieuwd hoe het herstel gaat verlopen.
En omdat mijn omslagpunt vinden een probleem is bij mij, weet ik nu in ieder geval mijn marathon-HF-tempo, en die had ik al voordien zo ingeschat. Dus dit houd ik aan. Ik ga er nog vanuit dat mijn tijd te verbeteren valt ondanks mijn leeftijd (64), want dat is nl. wel het geval op de kortere afstanden.
23 oktober 2016 marathon Dresden
- RunningRob - Sportrusten
Re: 23 oktober 2016 marathon Dresden
Hallo Chris,
Een tekort aan energie aan het einde betekent meestal toch in het begin te enthousiast gestart. Ook al lijk je aan het begin met de rem erop te lopen, tegen het einde blijkt de snelheid niet meer te halen.
Start de marathon met als maximum hartslag 5 slagen onder je marathonhartslag. Tot 30 mag deze dan oplopen tot iets boven je marathonhartslag. Daarna loop je op gevoel verder.
Met blijde groet,
Rob
Een tekort aan energie aan het einde betekent meestal toch in het begin te enthousiast gestart. Ook al lijk je aan het begin met de rem erop te lopen, tegen het einde blijkt de snelheid niet meer te halen.
Start de marathon met als maximum hartslag 5 slagen onder je marathonhartslag. Tot 30 mag deze dan oplopen tot iets boven je marathonhartslag. Daarna loop je op gevoel verder.
Met blijde groet,
Rob