Hartslag

Plaats reactie
alfons68011800

Hartslag

Bericht door alfons68011800 »

Sinds ik train op hartslagmeter valt me op dat de eerste paar minuten mijn hartslag fors hoog word, vaak wel tot 180 , daarna daalt mijn pols wel, en als ik "vogels ga kijken" word die plm 120 -mijn omslagpunt zit p 160.
is het normaal dat mijn pols zo hoog start?
al ik train op marathonhartslag - bij mij plm 140 - valt me op dat dat me toch wel veel moeite kost, zijn dan wel vrij zware trainingen, dat is de bedoeling neem ik aan?

ben benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Alfons,

Heb je deze hoge hartslag aan het begin ook als je rustig inloopt?
Het kan ook zijn dat je hartslagmeter niet goed contact maakt, als het een meter is met een band om je borst kun je deze bevochtigen, en bij een polsmeting het bandje een gaatje strakker zetten…

Verder is het herkenbaar dat je trainingen zwaar worden, ook op marathonhartslag. Dit kan ook per training verschillen. Mijn ervaring is wel dat de trainingen die veel moeite kosten ook sneller gelopen worden, herken je dat?

Let wel op je rusthartslag om te controleren dat je goed hersteld.

Met blijde groet,

Rob
alfons68011800

Bericht door alfons68011800 »

Hey Rob, dankjewel voor je antwoord

Het is inderdaad zo dat als ik heel rustig vertrek de pols niet zo hoog oploopt...
dan loop ik dus ruim onder mijn gewone km tijd, dat zal idd wel beter zijn maar dat bootst niet de wedstrijdsituatie na waar je direct na het startschot vol vertrekt, wat denk je hiervan?

overigens is mn rusthartslag prima , steeds plm 48 bpm
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Alfons,

Bij de trainingen zou ik gewoon eerst even inlopen, en dan de afstand starten. Dit geldt trouwens ook als je hartslag niet gelijk hoog oploopt :)

Bij de wedstrijd geeft het niet als je hartslag wat te hoog is in het begin, gun jezelf een paar kilometer. Eventueel verleng je je uitademing wat. na een paar kilometer is de ergste spanning uit de lucht en stabiliseert je hartslag.

zie ook:
https://www.sportrusten.nl/stap/hartsla ... -marathon/

met blijde groet,
Rob
Plaats reactie