Wijziging in loopschema (Door vakantie)

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Bas Diepeveen

Wijziging in loopschema (Door vakantie)

Bericht door Bas Diepeveen »

Beste Maarten, Koen, Rob, team Sportrusten

Op 06 augustus ben ik begonnen met 100 dagen schema voor de marathon van Griekenland op 13 november.
Positief ben ik over de progressie die ik zelf ervaar in: Gemak van lopen verbeterd & lopen op hartslag gaat goed.

Waar heb ik dan wel vragen over:)
Door wisseling van baan en een vakantie (afgelopen 10 dagen naar Sicilië) heb ik mijn schema niet geheel volgens planning kunnen volgen. Wel heb ik mijn hardloopspullen meegenomen op vakantie en heb ik 3x getraind (wel kleinere afstanden dan voorgeschreven).echter moest ik ook tijdens mijn vakantie mijn 10km voluit doen. Dit heb ik niet gedaan omdat ik in een ''heuvelachtig'' landschap zat en daardoor niet mijn tijd realistisch kon aanscherpen..

Vraag 1:
Hoe ga ik nu mijn 10km maximaal inpassen in mijn schema? Moet dat deze week? Wat is de ideale voorbereiding?

Vraag 2:
Hoe ga ik om met wijzigingen in mijn schema toepassen? Voorbeeld, ik kan niet lopen op de maandag zoals in mijn schema aangegeven maar ik loop op de dinsdag. Nu vul ik dan gewoon de maandag in... is dit correct?

Vraag 3:
Indien ik wegens welke reden dan ook een training moet missen in de week, welke kan ik dan het beste missen? Of anders gezegd welke juist helemaal niet?

Vraag 4:
Kun je een training of gemiste afstanden inhalen / inlopen op een verantwoorde wijze? Of dien je de gemiste training voor lief te nemen, accepteren en het schema weer verder per dag te volgen?

Toch meer vragen dan ik van te voren dacht, maar ik merk dat ik nog wat zoekende ben. Daarom zie ik graag uit naar jullie antwoorden tegemoet.

Sportieve groet,
Bas Diepeveen
RunningRob - Sportrusten

Re: Wijziging in loopschema (Door vakantie)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Bas,

Heel wat vragen :) Hier de antwoorden:
Bas Diepeveen schreef: Vraag 1:
Hoe ga ik nu mijn 10km maximaal inpassen in mijn schema? Moet dat deze week? Wat is de ideale voorbereiding?
Je kunt de 10km voluit een week later of eerder lopen, als dit beter uitkomt. Als dit ook niet lukt dan kun je hem overslaan, de 10km voluit komt namelijk iedere 3 weken voorbij.
Bas Diepeveen schreef:Vraag 2:
Hoe ga ik om met wijzigingen in mijn schema toepassen? Voorbeeld, ik kan niet lopen op de maandag zoals in mijn schema aangegeven maar ik loop op de dinsdag. Nu vul ik dan gewoon de maandag in... is dit correct?
Ja, je kunt de datum van de training dan ook aanpassen, in het overzicht bij "Mijn trainingen" zie je hem dan met de goede datum.
Bas Diepeveen schreef:Vraag 3:
Indien ik wegens welke reden dan ook een training moet missen in de week, welke kan ik dan het beste missen? Of anders gezegd welke juist helemaal niet?
De trainingen op marathon hartslag zijn het belangrijkste. Maar als je bijvoorbeeld een dinsdag niet kan en die dinsdag is wel een training gepland, kun je ook gewoon die training overslaan, ongeacht het type. Als je 80 van de 100 dagen doet wat er verlangd wordt, zijn we blij.
Bas Diepeveen schreef:Vraag 4:
Kun je een training of gemiste afstanden inhalen / inlopen op een verantwoorde wijze? Of dien je de gemiste training voor lief te nemen, accepteren en het schema weer verder per dag te volgen?
Je kunt rustig een training (incidenteel) een dag eerder of later lopen, als dit beter uitkomt. Houd je rusthartslag in de gaten om te zien dat je niet overtraind raakt, mocht je het gevoel hebben dat je te ver gaat.

Succes!
Met blijde groet,
Rob
Plaats reactie