vaker dan 3x in de week lopen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marinus

vaker dan 3x in de week lopen

Bericht door Marinus »

Hallo,
Ik ben lid van een hardloopclub waar ik 3x in de week train (interval, baan en fartlek). Ben net met Sportrusten begonnen en
uiteraard snap ik dat dit nu de voorrang heeft, maar kan ik ook meer dan 3x in de week gaan lopen( en dus bij de club blijven mee trainen)? En zoja, wat is dan het advies mbt afstand en hartslag? 
Ik zou het wel fijn vinden als ik sowieso nog 1x in de week bij de club kan trainen (ook vanwege het sociale contact) maar niet als dat ten koste gaat van het 110 dagen-programma. 
RunningRob - Sportrusten

Re: vaker dan 3x in de week lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Marinus,

Wat je zou kunnen doen is 4 maal per week trainen, dit doen we ook in het schema voor de halve en hele.
Het vogels kijken laat je dan vervallen, de twee overige doe je wel en je kan dan 2 trainingen doen bij de club.

Probeer wel je rustdagen over de week te verdelen, dus geen twee rustdagen achter elkaar.
Is dit te doen denk je?

Met blijde groet,

Rob
Marinus

Bericht door Marinus »

Hallo Rob,

Bedankt voor je advies! ik volg idd het schema voor de halve marathon; alleen wat ik niet snap is dat ik in mijn schema 4 trainingen heb staan(vogels kijken inbegrepen) dus als ik het vogels kijken laat vallen, dan blijven er nog steeds 3 trainingen van Sportrusten staan. Jij had het over 'de overige twee' maar dat zijn er dan toch 3? In dat geval zou ik dus nog 1x bij de club kunnen lopen (ipv 2 zoals jij aangaf). En is het wel verstandig om het Vogels Kijken te laten vallen? Is dat niet ook een vorm van uitrusten?
Wat ik alleen nog graag zou willen weten is op wat voor hartslag ik moet letten als ik bij de club loop; moet ik dan de dezelfde zones aanhouden die ook in het SR-schema staan?

Blije groet terug!
Marinus
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ah, misverstand:
ik had begrepen dat je 3 maal in de week trainde, het schema voor beginners en 10km telt 3 trainingen in de week. Het schema voor de halve en hele 4 trainingen in de week.

In dit geval:
Belangrijk is dat je de 2 trainingen op (halve) marathon hartslag doet. Dus die zou je zelf kunnen doen.

Ik neem aan dat als je bij de club traint de trainer aangeeft wat er gaat gebeuren. De training "vogels kijken" vervang je dan door een training op de club. Als je merkt dat je niet goed uitgerust bent, loop dan een "echte" vogels kijken of sla een trianing over.

Als er op de club ook intensief getraind wordt, bijvoorbeeld interval, tempo of fartlek waarbij je hartslag ook regelmatig tegen je omslagpunt aankomt, kun je de intensieve ook op de club doen. Afstand is niet zo van belang, als je een uur of langer traint dan heb je al gauw de afstand te pakken uit het schema.

Houd je rusthartslag in de gaten om te kijken dat je goed uitrust:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... -training/

Met blijde groet,

Rob
Marinus

Bericht door Marinus »

Dankjewel Rob, daar kan ik weer mee verder!
Groeten,
Marinus
Plaats reactie