Gisteren begonnen aan mijn marathon training. 9de marathon, maar de eerste die ik ga trainen met het 100 dagen schema.
Volgens berekening en advies ligt het omslagpunt op 175.
Marathon Amsterdam 2015: gemiddelde hartslag 147 (van 140 bij start tot 152 max). Nice 2014 (gemiddeld 166, strat 164, max 183). Valencia 2013 gemiddeld 153 met een piek van 165. Alle tijden rond de 4:30
Programma voor de eerste dag was 9 km op hartslag 150. Dat vond ik pittig. Moest snel naar de 11-12 km/uur om aan die hartslag te komen en bij dat tempo hou ik dat niet 9 km vol. Daarom af een toe een interval gedaan en 100 mtr gewandeld.
Uiteindelijk de 9 km in 53 minuten gelopen. Dat is toch een stuk sneller dan mijn marathon tempo (ongeveer + 2 km./uur)
Is dit normaal en is het een kwestie van wennen? Voor morgen staat 6 km met hartslag 155 op het programma.
Christiaan
Eerste loop op een te hoog tempo?
-
Christiaanjanssen
- RunningRob - Sportrusten
Re: Eerste loop op een te hoog tempo?
Hoi Christiaan,
Het is denk een beetje kort door de bocht om op basis van 1 training al aanpassingen te gaan doen. Gezien de gemiddelde hartslagen op je vorige marathons lijken de 150 en 155 aardig te kloppen. Mijn eigen ervaring is ook dat een training op dezelfde hartslag soms een stuk sneller of langzamer gaat dan een andere keer. Heeft denk ik net te maken met hoe goed je uitgerust bent, of je wel of niet gegeten hebt etc.
Kijk het even een paar weken aan en als je dan het gevoel hebt dat er iets niet klopt trek dan vooral nog eens aan de bel.
Succes met trainen!
Met blijde groet,
Rob
Het is denk een beetje kort door de bocht om op basis van 1 training al aanpassingen te gaan doen. Gezien de gemiddelde hartslagen op je vorige marathons lijken de 150 en 155 aardig te kloppen. Mijn eigen ervaring is ook dat een training op dezelfde hartslag soms een stuk sneller of langzamer gaat dan een andere keer. Heeft denk ik net te maken met hoe goed je uitgerust bent, of je wel of niet gegeten hebt etc.
Kijk het even een paar weken aan en als je dan het gevoel hebt dat er iets niet klopt trek dan vooral nog eens aan de bel.
Succes met trainen!
Met blijde groet,
Rob