zie zo weinig progressie

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Christine

zie zo weinig progressie

Bericht door Christine »

:cry:

Na mijn zondag loop voel ik mij moedeloos en moet hard vechten tegen negatieve gedachten!
Hoewel ik mij heel hard aan het boekje hou,slaag ik er niet in de lage hartslagen te halen.....ik puf me een ongeluk om die hartslag tijdens het lopen naar beneden te krijgen,let ik even niet op en denk ik in een lekkere flow te zitten,zit de hartslag al weer boven de 150 en stijgend.....
Ik heb zondag constant afgeremd en vertraagd... 12 km in 1:34:58 zeer teleurstellend. Te meer dat ik de voorgestelde bpm van 139(laag tempo) niet haalde en op de 144(hoog tempo) uitkwam.
Ik loop straks Berlijn nog trager dan Amsterdam ,dat ik door een wortelkanaalbehandeling en 3 weken antibiotica tot de donderdag ervoor in 5;11 liep :roll: :|
kijk die kilometers haal ik ,daar ben ik niet ongerust in,maar wil het toch op een redelijke tijd doen.
Rotterdam liep ik na behoorlijk wat blessures in 4;43;55 .......wil heel graag deze tijd verbeteren....
Ben ik te ongeduldig ? ik zit op dag 39 van het schema.....
Wie heeft er tips of wijsheden om te delen aub.
Alvast bedankt voor de moeite
groeten Christine
RunningRob - Sportrusten

Re: zie zo weinig progressie

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Christine,

Misschien heb je het al een keer vermeld, maar wat was je gemiddelde hartslag en tijd tijdens de Maximaloop?

Groet,

Rob
Christine

Bericht door Christine »

Hallo Rob,

Mijn gemiddelde hartslag was 175, tijd gelopen minus de pitstops 57.34 en die heb ik afgerond naar 57 om in mijn schema in te vullen,denk niet dat die .34 sec iets drastisch uitmaakt zeker.

wat is de normale progressie dat de meesten hebben?
Stans van der Poel schrijft ook in haar boek,pagina 21, "let er wel op dat je snelheid gelijk blijft en dat je ongemerkt niet langzamer gaat lopen"
nu blijf ik constant langer uitademen dan in,maar moet toch mijn snelheid,die al niet hard is ,omlaag halen, .....het moment dat mijn onderbeen een volledige cirkel/uitdraai maakt gaat die hartslag omhoog...ik merk dat ik bijna mijn voeten niet ophef....
dus wat kan ik doen???? of moet ik gewoon doorbijten....
vandaag was het de hoge hartslag die mocht 144....gemiddelde kwam uit op 148,na veel afremmen ....en kijk ik,en dan staat de hartslagmeter weer op 153 wel dan loop ik verdrietig...en puf dan maar weer een eind en vertraag tot ik aan de 144bpm zit en vijf minuten later kan ik terug opnieuw beginnen :roll:

groetjes Christine
Katsirema

Bericht door Katsirema »

wil je je pr op de marathon verbeteren. Ga eerst een een jaartje trainen op een snelle 10km. Dan na een rust periode, over een jaartje ofzo starten met je marathon schema.
Zo blijf je maar hangen in dat marathon tempo, dat moet je eens doorbreken.
Succes!!!!!!
korz

Bericht door korz »

Het blijft lastig he? Vervelend joh.

Als je omslagpunt 175 is, dan zijn je zones:
Zone D0: 117 t/m 127
Zone D1: 128 t/m 140
Zone D2: 141 t/m 158
Zone D3: 159 t/m 174

https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

D1 = vogels kijken & hoge D3 is 10 km voluit (dus 170 en hoger)
Lukt dat wel?
Belangrijk is dat je goed blijft varieren, dus 1x poer week voluit/intensief (interval ofzo), vogels kijken (heel rustig) en de marathon hartslag trainingen.
Met een 10km tijd van 57 minuten zijn je marathon zones inderdaad behoorlijk laag. Dus wat Katsirema zegt klopt wel, hoe hoger die snelheid, des te hoger die hartslagzone wordt.Heb je bij een 10km voluit nooit sneller gelopen?
Lopen met je hart: heerlijk!
RunningRob - Sportrusten

Hoi Christine,

Maarten, Katsemira, waar Christine mee zit is dat ze voor haar gevoel erg langzaam moet lopen om op marathon hartslag uit te komen tijdens de training, dus voor haar gevoel komt de snelheid niet overeen met het marathontempo.

De hartslagen lijken goed te zijn bepaald. Om dat zeker te stellen zou ik het eens willen omdraaien:

Christine, met een 10km tijd van 57 minuten zou je marathontijd 4:57 worden
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Dit betekent dat je 7:03 minuten/km zou moeten lopen tijdens de marathon. Kun je dat eens tijdens de training proberen?
Dus loop 7:03 min/km en kijk eens waar de gemiddelde hartslag op uitkomt. Dit zou dus rond de marathonhartslagen voor je trainingen moeten zijn. Als dit erg afwijkt dan moeten we even kijken of we misschien toch je trianingshartslagen moeten aanpassen.

Met blijde groet,

Rob
Christine

Bericht door Christine »

Bedankt Katsemira, Maarten en Rob,

voor jullie informatie en jullie tijd :)

Katserima jou info neem ik zeker mee voor een volgende Marathon,dus na Berlijn en rust ga ik trainen voor een vlugge 10km ;)

Hallo Maarten, niks vervelend aan hoor, al word ik niet zo gauw rapper dan wel slimmer :lol:
In 2014 heb ik een 10 km in 55.08 gelopen,maar dan regende het en dat is wel mijn loopweer :D plus het was s'avonds.....,maar in 2015(toen was het benauwd) was het 56.16 dit zijn dan maar een paar luttele seconden hé tov nu....kijk als 1 seconde na een volledig uur valt,dan wordt die wel belangrijk....4;00;1 ;)
Door jou tabel met zones heb ik al wat speling en misschien minder stress....

Maar nu kan ik de eerst volgende training( lage hartslag) doen zoals Rob voorstelt ,alleen kom ik dan met een marathontijdsverschil van 14 minuten langer dan in Rotterdam 2015.....geeft niet echt moed.....
Denk dat ik anders maar nog eens probeer dat omslagpunt te bepalen op de loopband en nog eens een 10 km voluit,wie weet

fijne avond verder en nogmaals bedankt,
Groetjes Christine
korz

Bericht door korz »

Sterkte Christine!

probeer vooral de lol in het lopen te houden. :D

Succes en zet 'm op :!:
RunningRob - Sportrusten

Hoi Christine,
Christine schreef: Maar nu kan ik de eerst volgende training( lage hartslag) doen zoals Rob voorstelt ,alleen kom ik dan met een marathontijdsverschil van 14 minuten langer dan in Rotterdam 2015.....geeft niet echt moed.....
Denk dat ik anders maar nog eens probeer dat omslagpunt te bepalen op de loopband en nog eens een 10 km voluit,wie weet
Doel was alleen om te kijken of de bepaalde marathonhartslag overeenkomt met het marathontempo. Je schema is opgezet aan de hand van deze 10km tijd neem ik aan. Dus vandaar de test. Afhankelijk van het resultaat kunnen we dan eventueel je marathonhartslag corrigeren zodat deze overeenkomt met de tijd die je zou moeten kunnen lopen (dus 4:43)

met blijde groet,

Rob
Christine

Bericht door Christine »

12,04km
Afstand
1:29:09
Duur
1.030kcal
Energie
7:24min/km
Tempo
16min
Hoogte
166bpm
Hartslag
152passen/min
Pasfrequentie

12345678910111213

TUSSENTIJDEN
km TEMPO SNELHEID POLS
1
6:36 9,08 146
2
8:18 7,23 161
3
7:46 7,72 193
4
8:27 7,09 200
5
7:34 7,92 164
6
7:34 7,92 146
7
7:16 8,24 151
8
7:32 7,95 154
9
6:59 8,58 160
10
6:50 8,78 173
11
7:08 8,41 175
12
6:31 9,19 168
.03
8:45 6,85 162

Hallo Rob,
hier de resultaten van een 12km loop op "zo goed mogelijk" met de snelheid 7.03.
Was wel weer constant naar het klokje kijken en heb op een moment ook beslist om gewoon te stappen om die gemiddelde terug te krijgen.
dit lopen voelt niet erg relaxed aan en heb echt het gevoel dat ik alleen maar vertraag :oops:
Ik wacht af wat hier uit komt :)
groetjes Christine

En Maarten bedankt voor de bemoedigende woordjes ;)
RunningRob - Sportrusten

Hoi Christine,

Super gedaan, dank voor je antwoord.

Ik ben ook blij dat je de kilometer gegevens erbij hebt gezet, want wat mij opvalt is de enorme fluctuatie in de hartslag.
Er is ook geen 1 op 1 verband tussen snelheid en hartslag. Ik zou eerst eens kijken of hier niet het probleem zit.

Als ik op hartslag loop dan heb ik geen probleem om de hartslag binnen een zone van 5 slagen te houden, als ik op gevoel loop, dus zonder op mijn hartslag te letten bij het vogels kijken, dan varieert de hartslag ook vaak kilometers kang hooguit 10 slagen. Dus je zou eens kunnen kijken wat je hartslag deed tijdens het vogels kijken.

Is het een hartslagmeter met een band om de borst of is het 1 die via de pols meet?

Als het een meter is die om de borst meet, maak de band goed nat (onder de kraan) voordat je hem omdoet. Helpt dit niet dan kan het ook zijn dat de batterij van de sensor bijna leeg is. Als de band al een aantal jaren gebruikt wordt wil ook een nieuwe band helpen. Ik weet niet wat voor merk je hebt, maar meestal kun je een losse band nabestellen.

Word je hartslag via de pols gemeten, dan kan het helpen de band wat strakker te doen.

Tot het moment dat je hier zekerheid over hebt zou ik de marathon training tijdelijk even op tempo doen, dus dat is voor jouw 6:42 min/km uitgaande van 4h43, een tijd die je hebt bewezen te kunnen lopen. Je intensieve training kun je gewoon sneller lopen dan dit.
Laat even weten hoe het gaat!

Met blijde groet,

Rob
Christine

Bericht door Christine »

Hallo Rob,
Bedankt voor je reactie,
ik heb sinds 15/06 een tomtomspark, met meting via de pols. ik heb 15 jaar een hartslagborstband gehad van Polar maar mijn klokje gaf de geest en doet nu maar af en toe basis dingen, de hartslagband was toen nog niet via bluetooth... het grootste probleem dan was dat hij altijd afzakte....daarom de keuze om via de pols de meting te doen :)
Ik zal de klok eens wat vaster maken en zien wat dit doet.... maar als ik s'morgens in bed mijn rusthartslag bepaal,half slapend dan gaat die hartslag ook alle kanten op hoor....allles behalve een flatliner :lol:
ik hou je op de hoogte
fijne avond en vriendelijke groetjes Christine
Christine

Bericht door Christine »

Hallo Rob,
wou je even laten weten dat ik na de voluit training,mijn schema kon aanpassen.
Hoog marathonBpm is nu 148 geworden ipv 144
Laag marathonBpm is 143 ipv 139 en intensief 153 ipv 149.
ben blij nieuwsgierig naar zondag,dan is de eerte loop op laag bpm :)

fijne avond groetjes Christine
RunningRob - Sportrusten

Succes!

Met blijde groet,

Rob
Christine

Bericht door Christine »

Hallo Rob,
Ben heel erg blij u te kunnen melden dat ik de Berlijn marathon in 4.40.06 heb gelopen :D :D
Heb de hartslag wel laten varen en ben wel met af en toe kijken naar de meting ,hoofdzakelijk op gevoel gaan lopen.
Uiteindelijk was de gemiddelde hartslag 172 bpm.
Mijn hartslagmeting op hartslagzones ging wel melden dat ik 96% in sprint had gelopen 3% snelheid en 1% conditie :lol: :lol:
Ah what's in a number ? ;)
Het eindresultaat telt en de euforie is onmeetbaar.

Ik heb het geen 1 keer in het programma gehaald om op de voorgestelde hartslag te lopen,en dat werkte soms,eigenlijk altijd, ontmoedigend, gelukkig ben ik in mijn hoofd zo strijdvaardig als mijn vlugge hartje dus....ah wie weet ooit hé.....
vriendelijke groetjes Christine
Janneke Z

Bericht door Janneke Z »

Hoi Christine,
Gefeliciteerd!! :lol: :P :lol: :P Fantastische resultaat! Ik heb je live gevolgd tijdens de marathon, je liep in het tweede deel vlakbij mijn broer Arend Jan (meelopende fotograaf).
Hopelijk gaan Pieternel en ik in Amsterdam ook zo goed!
Groetjes,
Janneke
korz

Bericht door korz »

Gefeliciteerd!! Wat een geweldig resultaat! Grappig dat je op een totaal andere manier ook de marathon kunt lopen. Ik heb namelijk juist wel de hartslagen in de gaten gehouden. Maar joh, je omslagpunt is 175 en gemiddelde hartslag is 172. Dat is wel echt extreem.

goed hoor!!
RunningRob - Sportrusten

Ha Christine,

Hulde! Ben blij dat het zo goed gegaan is! Top!

met blijde groet,

Rob
Christine

Bericht door Christine »

Janneke Z schreef:Hoi Christine,
Gefeliciteerd!! :lol: :P :lol: :P Fantastische resultaat! Ik heb je live gevolgd tijdens de marathon, je liep in het tweede deel vlakbij mijn broer Arend Jan (meelopende fotograaf).
Hopelijk gaan Pieternel en ik in Amsterdam ook zo goed!
Groetjes,
Janneke
Heb jiJ mij dan kunnen zien Janneke ?? :lol: :lol:
Hoop zeker dat jullie het goed doen en ook zoveel plezier hebben.
XXXX Christine
Plaats reactie