2 verschillende waarden halve marathonhartslag?
2 verschillende waarden halve marathonhartslag?
Zojuist ingevoerd: omslag 181, max 10km = 64 min.
Nu dacht ik dat ik 1 absolute waarde voor de halve marathonhartslag zou krijgen maar...
Het schema geeft 2 x 7km lopen, 1x op 159 en 1 x op 164.
Daarnaast 4km op 166. Dat zal dan de intensieve training zijn.
Vogeltjes kijken, 5km staat uiteraard niets bij maar uit ervaring zal dat bij mij ong. 153 zijn.
Moet ik nu 1x7km lopen tussen 157-161 en de andere 7km tussen 162-166?
Of alle 2 trainingen tussen 159 en 164 maar de ene keer wat lager in hartslag dan de andere?
Ik hoor het graag want ik wil wel een beetje goed beginnen morgen!
Nu dacht ik dat ik 1 absolute waarde voor de halve marathonhartslag zou krijgen maar...
Het schema geeft 2 x 7km lopen, 1x op 159 en 1 x op 164.
Daarnaast 4km op 166. Dat zal dan de intensieve training zijn.
Vogeltjes kijken, 5km staat uiteraard niets bij maar uit ervaring zal dat bij mij ong. 153 zijn.
Moet ik nu 1x7km lopen tussen 157-161 en de andere 7km tussen 162-166?
Of alle 2 trainingen tussen 159 en 164 maar de ene keer wat lager in hartslag dan de andere?
Ik hoor het graag want ik wil wel een beetje goed beginnen morgen!
- RunningRob - Sportrusten
Re: 2 verschillende waarden halve marathonhartslag?
Hoi Anje,
Je eerste suggestie is wat we bedoelen, dus je loopt rond de hartslag die in het schema staat.
De reden dat er twee hartslagen staan is dat je hartslag tijdens de (halve) marathon langzaam op zal lopen. Je start dus op de lage hartslag (159) en deze laat je dan langzaam oplopen. De laatste kilometers doe je op gevoel, dan mag je dus nog hoger gaan als je de energie nog hebt.
Met blijde groet,
Rob
Je eerste suggestie is wat we bedoelen, dus je loopt rond de hartslag die in het schema staat.
De reden dat er twee hartslagen staan is dat je hartslag tijdens de (halve) marathon langzaam op zal lopen. Je start dus op de lage hartslag (159) en deze laat je dan langzaam oplopen. De laatste kilometers doe je op gevoel, dan mag je dus nog hoger gaan als je de energie nog hebt.
Met blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 08 jul 2016, 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Dank en zin in de dag van morgen!
Beste Rob,
Zojuist mn eerste loopje gedaan en met moeite Hf onder de 161 gehouden (doel 159).
Nog nooit zo langzaam gelopen maar voelde evengoed lekker relaxed in 7.30m/km.
Ik weet ook dat het warm en hooikoortsweer is, ik heb vorige week nog 15km met 8,9 k/u gelopen met hf 160.
Ik weet niet of 166 intensief gaat voelen, ik vermoed dat ik me weer redelijk in moet houden, maar ga het wel doen op die hf.
Voluit10km zou op 181 moeten, dat lijkt me dan wel weer behoorlijk pittig maar ga het straks wel proberen.
Misschien moeten alle hartslagen nog een beetje voegen en misschien blijkt mn 10km straks wel sneller als 64 km.
Overigens is mijn max hf vastgesteld op 198 middels inspanningstest.
Ben erg benieuwd naar mn 10km over 3 weken.
Zojuist mn eerste loopje gedaan en met moeite Hf onder de 161 gehouden (doel 159).
Nog nooit zo langzaam gelopen maar voelde evengoed lekker relaxed in 7.30m/km.
Ik weet ook dat het warm en hooikoortsweer is, ik heb vorige week nog 15km met 8,9 k/u gelopen met hf 160.
Ik weet niet of 166 intensief gaat voelen, ik vermoed dat ik me weer redelijk in moet houden, maar ga het wel doen op die hf.
Voluit10km zou op 181 moeten, dat lijkt me dan wel weer behoorlijk pittig maar ga het straks wel proberen.
Misschien moeten alle hartslagen nog een beetje voegen en misschien blijkt mn 10km straks wel sneller als 64 km.
Overigens is mijn max hf vastgesteld op 198 middels inspanningstest.
Ben erg benieuwd naar mn 10km over 3 weken.
Hoi Anja,
Voor de intensieve training hoef je je niet in te houden hoor, deze mag ook sneller.
Alleen bij de trainingen op marathonhartslag is het van belang deze op de juiste hartslag te lopen.
met blijde groet,
Rob
Voor de intensieve training hoef je je niet in te houden hoor, deze mag ook sneller.
Alleen bij de trainingen op marathonhartslag is het van belang deze op de juiste hartslag te lopen.
met blijde groet,
Rob
Ha Rob,
Gisteren 4km intensief op 166 was het doel.
De eerste 3km ging best lekker, gevoel dat je aan het werk bent.
Laatste km behoorlijk ingehouden om op 168 te blijven.
Vanaf 3,5km even 10 sec gewandeld om Hf van 170 naar 164 te brengen.
Dit was allemaal voordat ik jouw onderstaand berichtje had gelezen....
Volgende keer loop ik mn 4 km intensief lekker door dan!
Dank!
Anja
Gisteren 4km intensief op 166 was het doel.
De eerste 3km ging best lekker, gevoel dat je aan het werk bent.
Laatste km behoorlijk ingehouden om op 168 te blijven.
Vanaf 3,5km even 10 sec gewandeld om Hf van 170 naar 164 te brengen.
Dit was allemaal voordat ik jouw onderstaand berichtje had gelezen....
Volgende keer loop ik mn 4 km intensief lekker door dan!
Dank!
Anja
-
ennozuidema
Hallo Rob,
Na een eerste en succesvolle halve (21 mei, midden-drenthe loop) ga ik nu ook een tweede lopen. Heb er zin in, leuk om dat in Amsterdam te gaan doen waar vast meer 'sportrusters' zijn.
Ik regelde vandaag het schema in: goed dat je zelf de dagen kan indelen! Julle hebben vast een meest effectieve indeling, waar kan ik die vinden? In de marathonrevolutie? En ik zag net als Anje dat vrij forse verschil in hartslag.
Mijn omslagpunt (zelf bepaald) ligt op 167 en de halve marathonhartslag (162) en intensief (163) schelen dan maar 1.
Is dat goed?
Misschien kan ik dat het beste zelf gaan testen: Hf hoog: kan ik nog veel versnellen? Hf intensief, kan niet veel sneller, maar kan ik t wel doorzetten? Zoiets?
Ben benieuwd!
Ik train overigens bijna altijd s ochtends en mijn ervaring is dat ik soms niet de gegeven Hf haal, terwijl ik voor het gevoel wel de intensiteit loop.
Met groet,
Enno
Na een eerste en succesvolle halve (21 mei, midden-drenthe loop) ga ik nu ook een tweede lopen. Heb er zin in, leuk om dat in Amsterdam te gaan doen waar vast meer 'sportrusters' zijn.
Ik regelde vandaag het schema in: goed dat je zelf de dagen kan indelen! Julle hebben vast een meest effectieve indeling, waar kan ik die vinden? In de marathonrevolutie? En ik zag net als Anje dat vrij forse verschil in hartslag.
Mijn omslagpunt (zelf bepaald) ligt op 167 en de halve marathonhartslag (162) en intensief (163) schelen dan maar 1.
Is dat goed?
Misschien kan ik dat het beste zelf gaan testen: Hf hoog: kan ik nog veel versnellen? Hf intensief, kan niet veel sneller, maar kan ik t wel doorzetten? Zoiets?
Ben benieuwd!
Ik train overigens bijna altijd s ochtends en mijn ervaring is dat ik soms niet de gegeven Hf haal, terwijl ik voor het gevoel wel de intensiteit loop.
Met groet,
Enno
RunningRob - Sportrusten schreef:Hoi Anje,
Met blijde groet,
Rob
Er is niet echt een standaard indeling, site en boek wijken iets af heb ik gemerkt, als je toch van een standaard indeling wilt weten is deze:ennozuidema schreef:Julle hebben vast een meest effectieve indeling, waar kan ik die vinden?
Vogels kijken
(Halve) Marathon hartslag
Rustdag
Intensief
Rustdag
Halve Marathonhartslag
Rustdag
Maar zolang je geen 2 rustdagen achter elkaar plakt kun je het eigenlijk niet fout doen
Heb je die via het online programma bepaald? Dan zou je namelijk 2 halve marathon hartslagen moeten hebben gekregen..ennozuidema schreef: Mijn omslagpunt (zelf bepaald) ligt op 167 en de halve marathonhartslag (162) en intensief (163) schelen dan maar 1.
Is dat goed?
De reden is dat je op de halve marathon best wel dicht op je omslagpunt kunt lopen, en daarom liggen de hoge halve marathon hartslag en de intensieve training dicht bij elkaar. De training worden ook als best wel zwaar ervaren. Als je de intensieve training onprettig vindt kun je deze als interval training lopen. Als de training op marathonhartslag moeizaam gaat dan probeer je gewoon zo snel mogelijk te gaan. Mijn ervaring is dat het dan beter lukt door technisch netjes te lopen dan door blind zo hard mogelijk te gaan lopen, dan wordt een hogere hartslag gehaald en ook een hogere snelheid.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
met blijde groet,
Rob