Rotterdam marathon

Bogie

Re: Rotterdam marathon

Bericht door Bogie »

Thanks en ga ik doen.
Angela

Bericht door Angela »

Bedankt voor je reactie Koen. Ik ben erg benieuwd naar die nieuwe functie.

Ik heb gisteren 10 km op marathontempo gelopen en voor het eerst niet naar tijd maar dus naar hartslag gekeken. Mijn max is 184 en heb op basis daarvan met behulp van wat percentages van een eerdere reactie hier mijn zones berekend. Gisteren dan ook op max 156 gelopen en ik liep echt heerlijk. Express niet naar tijden gekeken en deze bleken zelfs sneller dan ik had verwacht. Goed op mijn ademhaling gelet en het bleef allemaal heel ontspannen.
De langzame rustige op max 138 hiermee kon ik prima vogels kijken. Ik herkende wel het ik-kan-sneller-hoor-mensen-gevoel" dat ik naar de omgeving had die ook (dacht ik) in het boek wordt beschreven ;)
Morgen weer het gas erop!

Groetjes Angela
Doelen 2015: Marathon Rotterdam - Almere Challenge 1/2 triathlon - Marathon Spijkenisse :)
Rikkiez

Bericht door Rikkiez »

Medestanders,
Heb met veel interesse boek gelezen en ga in Rotterdam mijn eerste marathon ooit lopen na vorig jaar na intensieve voorbereiding afgehaakt te zijn met zere achillespees.

Mijn behaalde hardloop resultaten zijn:
45min op 10
1:07 op 15
1:37 op halve

Na schouderbladbreuk 2 maanden niets gedaan. Daarna een inspanningstest gedaan op adresje uit boekje(leuk om te doen eigenlijk:D). Daar kwam uit: omslagpunt: 183 - Vo2max: 57,28

Heb daarna 5 weken standaard tempo conditietraining gedaan op hartslagzones dat ik meegekregen heb en volg nu het sportrusten schema.

Marathon tijd schat ik op 3:45(hoop eigenlijk 3:30 maar goed, uitlopen en genieten is het motto).

Volg nu dus het schema: de twee duurlopen loop ik op marathon tempo(5:15). Harslag zit daarbij nu op 168. De kortere loop probeer ik zo snel mogelijk te doen(4:40) en vogeltjes kijken moet ik nog leren, wat een slakkentempo;)

Ik ben beetje aan het zoeken of de trainingtempo's juist zijn, Koen kun je daar eens iets over roepen? Dit wordt mijn 1e marathon en ik kijk ernaar uit.. Leuk om hier wat medestanders te begroeten, leuk! Succes allemaal.
peterde
Contacteer:

Bericht door peterde »

Hallo Rikkiz,

Dat is een heel mooi rijtje scherpe tijden. Ik neem aan van voor je blessure leed.

Wat je niet moet vergeten is waarom je geblesseerd geraakt bent. Dat is iets wat je zelf het beste weet. Zeker voor een eerste marathon is gezond uitlopen het belangrijkste. In principe is de sportrusten methode bedoeld om hem gezond uit te lopen en niet om hem met optimale snelheid te lopen.

Je marathon tempo voor 3:45 is 5:19/km en ik zo daar voor de zekerheid mee beginnen. Nu doe je 5:10 en op zich kan je die snelheid wel aan, maar ik zou voor de veiligheid nog iets lager in de hartslag trainen. Ik denk dat Koen ook wel hier ergens mee komt maar ook graag een recente 10 km tijd na de blessure wil weten.....
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Rikkiez

Bericht door Rikkiez »

Ha Peter,
Klopt inderdaad, de tijden zijn van 2013 en begin 2014. Toen liep de nieuwe hobby hardlopen uit de hand en keus gemaakt om gelijk maar door te gaan voor de marathon en toen fanatiek zonder schema getraind + voetbal erbij en ja das vragen om overbelasting..

Maar we hebben geleerd, voetbal is verleden tijd. Gezond uitlopen is nu het motto voor de eerste marathon en onder de vier uur lopen is eigenlijk het uitgangspunt geworden, dus iets veiliger zitten met een lager tempo kan ik begrijpen(alleen is nog lastig om met de rem erop te lopen) Heb nog geen 10km loop gedaan na de blessure, die ga ik komende week maar eens doen.

Door het motto gezond uitlopen ook bij sportrusten terecht gekomen en daar eigenlijk enthousiast over alleen kan ik nog niet begrijpen dat 14km de langste afstand is..
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Rikkiez,

Las je de (beknopte) uitleg al op onze website?http://www.sportrusten.nl/hoe-loop-je-m ... km-traint/

In ieder geval gun ik je een blessurevrij jaar. Ik hoop dat je het voetbal niet teveel mist...

Koen
Rikkiez

Bericht door Rikkiez »

@Koen: ik mis het voetbal vooral niet doordat de kans op een trap op de enkel/knie gereduceerd is naar 0 ;) En racefietsen en nu hardlopen is een fantastisch alternatief:D.

Afgelopen maanden veel gelezen waaronder je blogs: leuk en leerzaam. Voor mij een ontdekkingstocht omdat ik nooit iets met theorieën/schema's heb gedaan. Van de bank afkomen is geen probleem, dus liep/sport vaak al 3+ keer in de week.

Voordat dit begon had ik al de Stevensloop(15-3 Nijmegen) en Venloop(22-3 Venlo) gepland om toch wat duurloopjes te doen. Is dat 'vloeken in de kerk' of kan dit stiekum toch wel? Vooral de Stevensloop is met collega's en is eigenlijk al beloofd als gezamenlijke voorbereiding op de marathon..

Bedankt alvast maar weer!
Koen - Sportrusten

@rikkiez stiekum mag het wel. Maar dan moet je het niet verder vertellen. Eén tip: probeer de Stevensloop op marathonsnelheid te lopen, en niet voluit. Normaal kun je een halve marathon natuurlijk harder lopen dan een hele marathon. Maar hou je in, wat natuurlijk best lastig is met collega's.

Trainse en groet, Koen
hardloper

Bericht door hardloper »

Hallo hardlopers,

Voor mij wordt het ook de eerste marathon. Ik heb wel meerdere halve marathons gelopen. Wel worstelde ik vaak met blessures (eigenlijk heb ik alle overbelastingblessures wel gehad). Het sportrusten schema interesseert me mede daarom behoorlijk. Ik volg het nu een week of 5 en tot op heden ben ik behoorlijk tevreden over de vooruitgang. Mijn tijden zijn als volgt:

10 Kilometer: 40 minuten
1/2 marathon: 1:30

Mijn omslagpunt ligt op 179 en max hartslag is 187. Ik wil de marathon graag onder de 3:30 lopen. Dat moet lukken volgens de schema's dus ik ben vol goede hoop. Ik ben benieuwd naar die functie om de hartslagzones te bepalen, want daar ben ik nog niet zeker over.

Succes allemaal met de voorbereiding!
Koen - Sportrusten

Klinkt goed hardloper. We werken momenteel aan de nieuwe functie om de hartslagzones te bepalen.

Wordt vervolgd. Vermoedelijk volgende week al meer nieuws.
hardloper

Bericht door hardloper »

Vorig weekend de 30K van Groet uit Schoorl gelopen. Heerlijk gelopen en uiteindelijk in 2.23 gefinisht. Ook veel geleerd mbt het drinken en eten tijdens zo'n lange loop. Ik had een bidon sportdrank mee en heb daarom de eerste twee drankposten overgeslagen. Dat was niet echt een goed idee, dus dat gaan we in Rotterdam niet doen. Het stoppen bij drankposten is wel goed bevallen. Normaal gesproken loop ik altijd door en probeer lopend wat binnen te krijgen. Nu gewoon rustig gestopt en twee bekers water gedronken. In de kilometertijden is dit nauwelijks te merken. Ik had gels van AA Drink mee (die ze ook in Rotterdam 'serveren' ) en dat beviel ook goed.

Al met al een leuke leerzame wedstrijd. Vandaag weer het schema opgepakt met een 12 kilometer duurloop.
Majet

Bericht door Majet »

Hoi Peter,

Ik heb goede ervaring met het op 15 sec langzamer trainen per km van het wedstrijdtempo. Door de wedstrijdspanning,en de sfeer in Rotterdam zal je te snel starten. Mik op het getrainde tempo en hou je dan nog in, dan loop je direct op het goede tempo weg.
margbar

Bericht door margbar »

Hallo marathonlopers,

Ik ben heel benieuwd hoe uiteindelijk jullie ervaringen tijdens de marathon en de eindtijden zijn. Ik hoop jullie verslagen dan ook te kunnen lezen.

Zelf loop ik a.s zondag de marathon van Barcelona op de klassieke trainingswijze.
Durfde het nog niet aan op met het sportrusten schema te gaan lopen.
Dit wordt mijn 8e marathon en ik ben dus ''opgevoed'' met het idee dat je echt lange 30 km duurlopen in de benen moet hebben. De marathons liep ik rond de 4 uur.
Ik heb mij ook opgegeven voor de marathon van Amsterdam in oktober.
Deze marathon wil ik wel gaan lopen op het sportrusten schema, zeker omdat ik met mijn 56 jaar toch wat teveel kuitklachten krijg. Gaf natuurlijk aan dat de koudere temperaturen tijdens de wintermaanden, de gladdere wegen, etc de oorzaak zijn maar het is natuurlijk zeer aannemelijk dat teveel training en te weinig herstel de echte veroorzaker is (ach ja, struisvogels kunnen ook lopen ;) ).

Ik wens jullie de laatste voorbereidingsweken veel trainings plezier en veel succes,
Mar
Koen - Sportrusten

margbar schreef:Hallo marathonlopers,

Ik ben heel benieuwd hoe uiteindelijk jullie ervaringen tijdens de marathon en de eindtijden zijn. Ik hoop jullie verslagen dan ook te kunnen lezen.

Zelf loop ik a.s zondag de marathon van Barcelona op de klassieke trainingswijze.
Durfde het nog niet aan op met het sportrusten schema te gaan lopen.
Dit wordt mijn 8e marathon en ik ben dus ''opgevoed'' met het idee dat je echt lange 30 km duurlopen in de benen moet hebben. De marathons liep ik rond de 4 uur.
Ik heb mij ook opgegeven voor de marathon van Amsterdam in oktober.
Deze marathon wil ik wel gaan lopen op het sportrusten schema, zeker omdat ik met mijn 56 jaar toch wat teveel kuitklachten krijg. Gaf natuurlijk aan dat de koudere temperaturen tijdens de wintermaanden, de gladdere wegen, etc de oorzaak zijn maar het is natuurlijk zeer aannemelijk dat teveel training en te weinig herstel de echte veroorzaker is (ach ja, struisvogels kunnen ook lopen ;) ).

En? Hoe ging Barcelona?
Ik wens jullie de laatste voorbereidingsweken veel trainings plezier en veel succes,
Mar
Koen - Sportrusten

Zo. Het komt nu lekker dichtbij, de marathon van Rotterdam.

Neef Maarten is in errug goede doen. Mark rommelt een beetje met zijn knie.

Ben benieuwd.

Koen
peterde
Contacteer:

Bericht door peterde »

Zekers Koen,

Het wordt spannend eigenlijk de maand februari niet fatsoenlijk kunnen trainen weken achter af een vastzittende enkel en heup door een verzwikking en dus eigenlijk aardig wat dagen gemist. Gelukkig voelt het de laatste 3 weken weer goed aan en lukt het mij inmiddels weer om het schema goed te volgen.

Het ziet er naar uit dat ik rond de 5:50/km zal kunnen vertrekken. Het ene moment heb ik het gevoel dat dit vol te houden moeten zijn, het andere moment nog totaal niet......

Blijft dus inderdaad de vraag hoe het straks echt gaat. Moet trouwens wel zeggen dat ik redelijk geschokt ben door het feit dat er dit jaar geen fatsoenlijke kleed- en douchegelegenheid in Rotterdam is......

Sportgroet,
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Koen - Sportrusten

Succes Peter, met de laatste weken. Dat wordt omkleden in de trein dan. Groet, Koen
margbar

Bericht door margbar »

Hoi Koen,
Het is dit keer een echte Fun Marathon geworden. Motivatie en trainings omvang waren ruim voldoende voor een marathon onder de 4:30:00 uur. Door het bezoeken van bezienswaardigheden, de vele traptreden naar de Metro :D , het uitgebreide familiebezoek en het Spaanse leefritme was mijn voorbereiding de dagen voor de start ver onvoldoende. De hamvraag was: Wie wint het?
Wie er die dag zou winnen kwam ik de eerste 20 km achter. De hoogteverschillen op het parcours waren zwaarder dan verwacht waardoor mijn bovenbenen halverwege al vol liepen en ik had voor het eerst darmklachten door het andere eten (met dus drie ''hoge nood''zakelijke pitt-stops, wat betekende in de rij staan voor zo'n vieze wc met 10 wachtenden voor mij) wat mij deed besluiten om niet meer te gaan voor een tijd onder de 4:30 uur. Ook omdat mijn man en familie mij op meerdere punten stonden op te wachten om mij aan te moedigen en te fotograveren. Dus bij ieder ontmoetings moment maak ik dit keer een korte stop, een high-five en krijg ik van iedereen een zoen voor ik het prachtige parcours vervolg. De laatste lange klim van 3 km naar de finish willen mijn benen écht niet meer en ik las een stuk een stevig wandeltempo in. Maar ik heb genoten. Het is heerlijk om ontspannen te lopen en een hele ervaring dat het mij ook niet meer uitmaakte hoelang ik erover zou doen. Parcours is werkelijk prachtig en zeker een aanrader (wel meer heuveltjes trainen dan ik had gedaan). Ik kwam ondanks alle stops binnen in een netto tijd van 4:49:51.
Koen - Sportrusten

Hulde! Geniet lekker na, en we zien je in Amsterdam. Groet, Koen
margbar

Bericht door margbar »

Ik zal je op de hoogte houden over mijn ervaringen.
P.s ik draag een blauw shirtje, kan je mij makkelijk vinden tussen de andere 16.500 lopers :lol:
Plaats reactie