Trainen op hartslag hoe doen jullie dat?

Plaats reactie
marcelsnaterse

Trainen op hartslag hoe doen jullie dat?

Bericht door marcelsnaterse »

Hallo,

Ik heb bij Koen een inspanningstest gedaan en ik heb een mooi schema van hem gekregen ter voorbereiding op de Marathon van Rotterdam dit jaar. Mijn eerste trouwens.

De trainingen van het schema zijn allemaal lopen op een bepaald hartslag. Ik stel mijn (Tom Tom) sporthorloge nu 2 slagen onder en 2 slagen boven de opgegeven hartslag in. Kom ik onder, boven of in de opgegeven hartslag zone dan gaat mijn horloge trillen. Hoewel het steeds beter gaat ervaar ik dit als redelijk onrustig en is het lastig om continu met de juiste hartslag te lopen.

Graag verneem ik ervaringen van andere lopers.

Groet,
Marcel
Marianne

Re: Trainen op hartslag hoe doen jullie dat?

Bericht door Marianne »

ook ik loop op hartslag, maar ik hou een ruimere marge aan, namelijk 4 slagen eronder en 4 slagen er boven. in het begin is het veel signalen dat ik niet in de goede zone loop, maar na ongeveer 10 tot 15 minuten gaat het beter.

succes ermee! Marianne
marcelsnaterse

Bericht door marcelsnaterse »

Dankjewel voor je reactie Marianne!

Een ruimere marge zal inderdaad minder meldingen geven. Ga ik proberen.
stefvansikkelerus

Bericht door stefvansikkelerus »

Hallo

Ik loop al jaren met een hartslagmeter en ga niet uit van één specifieke hartslag maar van een hartslagzone.
Mijn hartslagzones hebben ongeveer een breedte van 15/16 hartslagen.
Mijn zone d2 loopt van 121 - 137, daarbinnen is dus alles goed.
Ik hoop dat dit een beetje meer rust geeft !!!

Groet
Stef van Sikkelerus
robmw

Bericht door robmw »

Goede TIP van Stef, gebruik die signalen maar gewoon niet of anders alleen om er aan te wennen, je gaat er mogelijk alleen maar verkrampt van lopen. Je kijkt toch wel steeds op je horloge en al vrij snel merk je zelf wel dat je goed zit qua hartslag.

Daarnaast, het zijn globale waarden, je mag er heus wel wat van afwijken, maar is m.n. bedoelt om niet te zwaar (met te hoge hartslag) te trainen.
Plaats reactie