Zondag de 10e ook de Marathon van Rotterdam gelopen, voor het eerst met het 14 km schema. Het is wat lopen betreft werkelijk uitstekend bevallen. Ik ben 61 jaar en loop de laatste jaren 2 a 3 (meest trail-) marathons per jaar. De trainingsperiode was fysiek veel minder belastend dan gebruikelijk. Dit was mijn 17e marathon en normaal beginnen aan het eind van de trainingsperiode m'n achillespezen wat op te spelen, maar hier nu geen last van. Mijn doel was 5:20/km te lopen en uiteindelijk op 5:14 geëindigd, (3:42:08; 3 minuten onder m'n PR van een paar jaar geleden in Enschede) en nog behoorlijk fris over de eindstreep. Ook in de dagen erna nauwelijks last van spierpijn.
Het grote nadeel van het schema is dat het moeilijk is om samen met anderen te lopen. Normaal trainden we altijd in een groepje en dat heb ik deze keer vanaf 6 weken voor de marathon (toen ik begon met dit schema) voor een groot deel los gelaten.
Verder heb ik nog wat gezocht naar de marathonhartslag. Volgens de tabel zou ik op 133 slagen moeten lopen, maar daarmee werd m'n tempo wel erg laag. Vanaf 3 weken voor de marathon ben ik overgegaan naar een hartslag van 144 die ontstond als ik op marathontempo van 5:14 ging lopen (m'n max hartslag is 161 bpm).
Ik ga zeker verder experimenteren met op hartslag en op marathontempo trainen. Dit laatste heb ik eigenlijk nooit gedaan en dat was voor mij de grote eye-opener van dit schema. Normaal ben ik niet zo bezig met tijden (als het maar binnen de 4 uur is

maar op deze manier de marathon lopen was toch wel een leuk gevoel. Nu nog een goede combinatie vinden tussen gezelligheid en trainen voor verbetering