Rotterdam en pap

Plaats reactie
marcelvandenberg

Rotterdam en pap

Bericht door marcelvandenberg »

Hallo,
Het gehele schema gevolgt ging ik vol goede moed naar Rotterdam. mooi weertje, fantastische sfeer. Enfin, na de start (duurde wel lang) ging ik weg. Mijn hartslag kreeg ik vanaf het begin niet onder controle. Waar ik in de trainingen geen enkel probleem heb gehad kwam ie nu steevast 10 hartslagen te hoog uit. Langzamer lopen leidde tot bijna wandelen. Dus doorgegeaan. Na 24 kilometer was ik er volledig doorheen. Mijn pr (dáár ging ik voor) van 4;27 moest toch te doen zijn. Toen bij ingang bij de Kralingse bos de pacer voorbij kwam van 4;30 wist ik dat het gedaan was. Met hangen en wurgen de finish gehaald in 5 uur 1 minuut. De laatste 1,5 kilometer met een redelijke snelheid overigens.

Ik heb er van genoten, want de toeschouwers waren echt geweldig. Maar ook gebaald als een stekker.
Ik vraag me af waarom het voor mij niet gewerkt heeft.
Ik heb zo goed als alle trainingen volgens het 100 dagen schema gevolgd en toch een draak van een tijd.

Kan iemand mij een suggestie geven wat er mis is gegaan. Mijn marathon hartslag is 153 en mijn streeftijd was 4u15. Ik had geen spierpijn. Ik had geen dorst en geen honger. Het enige was dat ik totaal geen energie meer had en dat al ná 24 km. Ik begrijp er werkelijk niets van. Groet, Marcel
robert.langewouters

Re: Rotterdam en pap

Bericht door robert.langewouters »

Hoi Marcel,

Het lijkt er sterk op dat je de zo gevreesde man met de hamer bent tegengekomen. Een oplossing hiervoor heb ik helaas (nog) niet, want hij was bij mij ook op visite geweest.

Wel heb ik van twee personen die de marathon ongelooflijk vlak konden lopen dezelfde tip gekregen: loop een deel van je trainingen op nuchtere maag en stimuleer zo je vetverbranding. Voorafgaand aan de marathon stapel je dan wel koolhydraten (taperen), oftwel train low, compete high.

Groet,
Robert
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Marcel, was je hartslag te hoog door de wedstrijdspanning? Kun je daar iets zinnigs over zeggen, of weet je niet hoe dat kwam? Koen
marcelvandenberg

Hoi Koen,

Mijn hartslag lag vanaf het begin rond de 163, terwijl ik mijn trainingen altijd rond de 154 liep. In het begin kun je dat wijten aan de wedstrijdspanning, maar ik kreeg de hartslag niet lager, want dan ging mijn snelheid dramatisch naar beneden. Mijn trainingen liep ik gemiddeld rond de 5,5 min per km en mijn halve marathon tijd was zondag rond de 2 uur. Bij 24 km kwam het niet meer goed.

Groet, Marcel
marcelvandenberg

toevoeging op eerder bericht...

Ik was de dag van de marathon relaxed, wel een gezonde spanning, maar geen rare emoties of zoiets. Ik had weinig gegeten in de ochtend, maar dat doe ik altijd. Ik had ook de dagen er voor heel veel gedronken (water) en veel groene groenten (ijzer) en bessen/ fruit (anti-oxydanten) tot me genomen. Ik heb geen koolhydraten gestapeld de week voor de marathon.

Groet, Marcel
Plaats reactie