Jongens wat een topervaring. Een van de mooiste dagen van mijn leven.
Ik, een huisvrouw van veertig, moeder van vier kinderen, ooit begonnen met een paar rondjes om het huis om de kinderen te ontlopen. Als ik het kan, kan iedereen het. Een peulenschil!
Voor mij was het een fantastische belevenis. Ik had drie doelen, dat waren
1. de marathon uitlopen, 2. Met een glimlach over de streep komen, 3. Niet de allerlaatste zijn
De twee weken voor de marathon waren alle kinderen ziek en speelde ik voor nachtzuster. Op de ochtend van de marathon voelde ik me helemaal niet fit maar ik was in Parijs, alors allons-y.
Ik dacht dat de eerste 14 KM vanzelf zouden gaan, gezien de trainingen. Tot mijn verbazing bleek het tegenovergestelde. De eerste 20 KM waren het zwaarst. Na 20 KM liep de diesel goed en was het aftikken tot 42. Géén man met de hamer, geen kramp.
Ik heb het gehaald, heb het stralend uitgelopen en ik was niet de allerlaatste.
Ik voel me heerlijk. Geen enkele blaar en na een autorit van 6,5 uur van Parijs naar huis trok ik een sprintje naar de brievenbus. Yes! Ok, stijve knieën en misschien in de verte een kleine hoofdpijn, maar wat mag dat heten na 41,195 KM.
Mijn tips voor firsttimers zoals ik staan hieronder. Niet gezegd dat het ook voor een ander werkt maar het is mijn ervaring.
1. Smeer je voeten een paar dagen in met kamferspiritus en daarover vaseline. Kost niets, verkrijgbaar bij de apotheek en helpt tegen blaren. Mijn voeten zien er uit als babyvoetjes, geen plekje te zien en al mijn teennagels zitten er nog aan.
2. Loop in je trainingsoutfit. Het is vertrouwd, zit goed en jouw kilometers zitten erin. Dat helpt.
3. Geloof in jezelf en in het schema. Het komt goed.
4. Houd je bij de start in. Houd je in, houd je in houd je in! Rustig maar .....want...
5. Je zult zien dat je na ongeveer 5 KM de eerste "hardlopers / doodlopers" inhaalt.
6. Geef jezelf een high five elke keer als je iemand inhaalt en glimlach (een glimlach kost niks en geeft dubbel energie: voor jezelf en een ander). Geef jezelf NOG een high five als je ze voorbij bent (ik gaf mezelf 76 high fives).
7. Drink als je dorst hebt. Eet, en blijf helder. Alle adviezen luiden: probeer tijdens de marathon niets wat je tijdens je trainingen ook niet hebt gedaan. In Parijs was het 15 graden warmer dan tijdens mijn trainingen. Ik heb daarom banaan, sinaasappel en suikerklontjes aangenomen, dingen die ik thuis allemaal thuis niet heb gehad, maar die me wel degelijk op de been hielden.
8. ADEMHALING. Het werkt
9. Na de marathon: blijf bewegen, sta om het halfuur op en loop een rondje om de bank met de vuisten in de lucht om je overwinning goed te voelen. Helpt de pijn verdrijven. Ijsblokjes, icepacks of koude douches helpen je lichaam er bovenop te komen, met name op de zere plekken zoals knieën.
10. Wees trots. Geniet.
Heel heel veel succes en vooral plezier aan al mijn sportrusten vrienden.
Ik gun iedereen de ervaring die ik heb gehad en daarom raad ik aan: kies een doel. Voor mij was dat de ervaring en niet de tijd. Dit maakte de hele gebeurtenis voor mij zo positief. Ik raad iedereen het schema aan. Bedankt jongens.
Mariette, marathonloper