Wedstrijdplan streefhartslag

Plaats reactie
juriaanr

Wedstrijdplan streefhartslag

Bericht door juriaanr »

Hi all,

Met het sportrusten schema heb ik mijn PR op de 10K drastisch weten aan te scherpen naar 40:43. Zondag start ik bij mijn eerste marathon (Rotterdam) en mijn berekende eindtijd zou dan rond de 3:18 zijn. Mijn trainingen op marathontempo heb ik tot nu toe op hartslag 158 gedaan. Ik lees op meerdere plekken dat je rustig moet starten en als het lekker gaat moet versnellen. Wat zou mijn hartslag moeten zijn in de verschillende delen van de marathon?

0-10 km: 158 of hoeveel slagen eronder?
10-35 km: 158
35 km: 158 of hoger?

Daarnaast heb ik vorige week nog een keer een zelftest gedaan van mijn omslagpunt en deze zou nu 8 slagen hoger liggen dan aan het begin van de 100 dagen. Moet ik hier nog iets mee richting het bepalen van mijn marathonhartslag? Ik zie het nu niet zo zitten om mijn marathonhartslag 8 slager hoger te zetten, want dan ben ik bang dat ik helemaal stuk ga halverwege.
RunningRob - Sportrusten

Re: Wedstrijdplan streefhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi juriaanr,

Als je op je marathontempo 158 loopt dan begin je de marathon onder deze hartslag, zeg 155, dit mag oplopen tot 160 tegen de tijd dat je 30km punt hebt bereikt. Daarna kun je als je je goed voelt versnellen.

Je moet niet nu een hogere hartslag gaan lopen dan je hebt getraind, dat breekt je op een gegeven moment op, zoals je zelf ook al aangeeft.

Succes!

Met blijde groet,

Rob
juriaanr

Re: Wedstrijdplan streefhartslag

Bericht door juriaanr »

Dank voor je snelle antwoord Rob!

Grt, Juriaan
Plaats reactie