Hoe verder na 100 dagen (Marathon)

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
arie98438800
Contacteer:

Hoe verder na 100 dagen (Marathon)

Bericht door arie98438800 »

De 100 dagen zitten er op. Hoe nu verder? Is de laatste week voor de 2x 12min. loopjes het schema dat ik nu blijf volgen?
RunningRob - Sportrusten

Re: Hoe verder na 100 dagen (Marathon)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Arie,

Ik neem normaal een rustperiode, van weinig trainen en stel dan een nieuw doel. Hier train ik dan weer 100 dagen voor. Tussendoor af en toe en extra wedstrijdje omdat dat erg leuk is :-)

Maar Koen heeft er ook een stukje over geschreven:
https://www.sportrusten.nl/marathonrevo ... -marathon/

Met blijde groet,

Rob
arie98438800
Contacteer:

Toch begrijp ik het niet (maar ik heb al gemerkt dat er geen 'klik' is tussen mijn communicatiebehoefte en de informatie verschaft door sportrusten. nb. Dat ligt aan mij)
Waarom train ik 4x per week voor de marathon maar ná de marathon is ineens 3x voldoende?
Marathon hartslag; Ik train (nog steeds) 3x per week op hartslag (en 1x vogels kijken) maar in mij schema staat er niet bij welke training mijn marathonhartslag is. Ik heb dat al vaker geprobeerd te determineren maar welke van de 3 het nu is, is na 100 dagen voor mij nog steeds een raadsel.
RunningRob - Sportrusten

Hallo Arie,

Dank voor je bericht. Excuus als een en ander niet duidelijk is, ik wel ben blij dat je dit kenbaar maakt, kunnen we alleen maar van leren...

Sportrusten gaat standaard uit van 3 trainingen in de week. Dit wordt uitgebreid besproken in het boek "Ik hardloper" van Koen en Stans. Dit als je een basis wilt opbouwen en onderhouden.
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... hardlopen/

Verder zijn er 4 honderd dagen programma's:
- beginners
- als voorbereiding op de 10km
- als voorbereiding op de halve marathon
- als voorbereiding op de marathon
Het schema voor de beginners en de 10km zijn gebaseerd op 3 maal in de week lopen, de schema's voor de hele en de halve marathon zijn gebaseerd op 4 maal in de week lopen.

Om op niveau te blijven is dus 3 maal trainen in de week voldoende, echter als je besluit om weer een halve of een hele marathon te lopen dan is het raadzaam om plm. 3 maanden van tevoren weer 4 maal per week te trainen. Maar niets houd je tegen om dit altijd te doen natuurlijk.

In het online 100 dagen programma voor de hele en de halve marathon worden 3 hartslagen genoemd. De laagste en middelste noemen we de "(halve) marathonhartslag laag" en "(halve) marathonhartslag hoog", de hoogste de "intensieve". Er worden twee hartslagen genoemd als marathonhartslag omdat dit niet 1 hartslag is maar een zone. Als je een bijvoorbeeld een lange tijd op een loopband zal lopen die continu op dezelfde snelheid staat afgesteld, zul je merken dat je hartslag heel langzaam oploopt. Vandaar dat je dus ook onder en bovenin de zone traint. De start de marathon dus op de lage hartslag, en deze mag dan langzaam oplopen gedurende de marathon. Zo rond kilometer 30 loop je rond de hoge marathonhartslag. Daarna kun je hem verder laten oplopen als je daar nog de energie voor hebt.

ik hoop dat het wat duidelijker is geworden. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Met blijde groet,

Rob
arie98438800
Contacteer:

Bedankt Rob,
Gisteren m'n eerste marathon gelopen, heerlijk!!!
RunningRob - Sportrusten

Super! Gefeliciteerd! :D

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie