Verbazing
-
Vanschagen
Verbazing
Hoi,
Vanmorgen een frisse 7 km intensief gelopen als onderdeel van week 6, bij een prachtige zonsopkomst in Zeeland. Tot mijn verbazing loop ik elke training sneller dan de vorige. Ik probeer de voorgeschreven hartslag te halen, wat meestal net niet lukt: hij blijft aan de lage kant. En dan toch sneller lopen! De truc met de ademhaling doet zijn werk, dus vol goede moed op naar de marathon in Zeeuws-Vlaanderen. Ik voorzie dat die een p.r. gaat opleveren wat ik met mijn leeftijd (63) niet meer voor mogelijk hield! Alvast bedankt Soprtrusten-team!
Vanmorgen een frisse 7 km intensief gelopen als onderdeel van week 6, bij een prachtige zonsopkomst in Zeeland. Tot mijn verbazing loop ik elke training sneller dan de vorige. Ik probeer de voorgeschreven hartslag te halen, wat meestal net niet lukt: hij blijft aan de lage kant. En dan toch sneller lopen! De truc met de ademhaling doet zijn werk, dus vol goede moed op naar de marathon in Zeeuws-Vlaanderen. Ik voorzie dat die een p.r. gaat opleveren wat ik met mijn leeftijd (63) niet meer voor mogelijk hield! Alvast bedankt Soprtrusten-team!
-
ignaasbongers
Re: Verbazing
Ook ik heb dezelfde ervaring - trainen op hartslag, aandacht voor de ademhaling en jezelf niet gek maken met allerlei gedachten over de lange duurlopen die ik niet doe, zorgt voor prima tijden, prima conditie, prima herstel. Ben enthousiast.
-
MirandaBoom
- Contacteer:
Grappig, ik heb precies hetzelfde.
Dacht dat het aan de nieuwe schoenen lag vanmorgen. Maar liep zó lekker: 12 km totaal op hartslag 137 gemiddeld. Af en toe een babbeltje met mijn loopmaatje, maar merendeel gericht op de uitademhaling. En zowaar: snelheid met sprongen vooruit.
Het zal toch niet zo zijn dat ik met de voluit training volgend weekend weer sneller ben geworden? Krijg er plezier in!
Op naar Rotterdam!
Dacht dat het aan de nieuwe schoenen lag vanmorgen. Maar liep zó lekker: 12 km totaal op hartslag 137 gemiddeld. Af en toe een babbeltje met mijn loopmaatje, maar merendeel gericht op de uitademhaling. En zowaar: snelheid met sprongen vooruit.
Het zal toch niet zo zijn dat ik met de voluit training volgend weekend weer sneller ben geworden? Krijg er plezier in!
Op naar Rotterdam!
Ik deel graag in het enthousiasme! Ook bij mij volop positieve verbazing over de snelle progressie. Dag 52 op weg naar Rotterdam en alle beloftes komen vooralsnog uit: 2x mijn pr aangescherpt op de 10k, elke week snellere tijden in zowel de marathonzone als bij de intensieve trainingen, en vooral: op en top gemotiveerd en veel extra energie door de dag heen.
Wel even een vraagje: ik heb gezien mijn omslagpunt (188) en 10K (47') ingezet op een marathonhartslag van 159-164 en daarbij hoorde een tempo van ongeveer 5:35-5:38 per km (om bij mijn eerste en vermoedelijk enige marathon binnen de 4 uur te blijven). Door de inmiddels snellere 10 (45') is mijn zone opgeschoven naar 161-166. Maar intussen loop ik op (of onder) de lage marathonhartslag een pace van rond de 5:10. Ter vergelijking: in de eerste week lag die nog boven de 5:40.
Wat is nou wijsheid: houd ik vast aan mijn beoogde pace of aan mijn beoogde (marathon)hartslag?
Energieke groet!
Joop.
Wel even een vraagje: ik heb gezien mijn omslagpunt (188) en 10K (47') ingezet op een marathonhartslag van 159-164 en daarbij hoorde een tempo van ongeveer 5:35-5:38 per km (om bij mijn eerste en vermoedelijk enige marathon binnen de 4 uur te blijven). Door de inmiddels snellere 10 (45') is mijn zone opgeschoven naar 161-166. Maar intussen loop ik op (of onder) de lage marathonhartslag een pace van rond de 5:10. Ter vergelijking: in de eerste week lag die nog boven de 5:40.
Wat is nou wijsheid: houd ik vast aan mijn beoogde pace of aan mijn beoogde (marathon)hartslag?
Energieke groet!
Joop.
- RunningRob - Sportrusten
Hoi allemaal,
Leuk deze enthousiaste reacties te lezen!
Of je gaat voor de snellere tijd en gaat verder trainen op de hogere hartslag.
Met blijde groet,
Rob
Leuk deze enthousiaste reacties te lezen!
Joop, het ligt een beetje wat je wilt. Als je doel is comfortabel de marathon uit te lopen dan kun je op de lagere hartslagen blijven trainen, met in het achterhoofd dat je nog reserve hebt als je de uiteindelijke marathon looptjdaggers schreef: Wat is nou wijsheid: houd ik vast aan mijn beoogde pace of aan mijn beoogde (marathon)hartslag?
Of je gaat voor de snellere tijd en gaat verder trainen op de hogere hartslag.
Met blijde groet,
Rob