tempo hoog genoeg?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Hendrikav

tempo hoog genoeg?

Bericht door Hendrikav »

Hallo Rob,

In januari heb ik een sportmedische keuring ondergaan en is mijn omslagpunt bepaalt. Ik heb de test op de fiets uitgevoerd en de waarde is omgerekend naar hardlopen. Nu is mij verteld dat mijn omslagpunt 168/min is.
Laatst heb ik de halve marathon van Schoorl gelopen. Mijn gemiddelde hartslag was 168. Ik had niet het gevoel dat ik kapot was en nadien heb ik ook geen klachten/spierpijn gehad en was mijn snel weer op orde.

Bij mijn trainingen heb ik het gevoel dat ik te langzaam loop. Kan jij eens kijken of mijn gevoel klopt? Of da het schema idd zo hoort te zijn?

Met vriendelijke groet,
Hendrika van der Heide
RunningRob - Sportrusten

Re: tempo hoog genoeg?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Hendrika,

Als je een halve marathon op je omslagpunt kunt lopen, dan is je omslagpunt waarschijnlijk hoger want normaal gesproken is je omslagpunt de waarde die je 10km of een uur kunt volhouden.
Los daarvan: Als je loopt op (lage) marathonhartslag zou je ook ongeveer moeten lopen op marathontempo. Als ik kijk naar je gegevens dan verwachten we dat je tijdens de marathon ongeveer een tempo van 6:14min/km moeten kunnen lopen.

Als ik dan kijk naar je trainingen dan zie ik dat over het algemeen je wat te langzaam traint, aan de andere kant zie ik ook dat je hartslag erg fluctueert. Wat ik hiermee bedoel is dat je bij de ene training veel sneller loopt dan bij een andere training terwijl de gemiddelde hartslag over die training min of meer hetzelfde is.
Dus twee aanbevelingen:
- Stel je omslagpunt wat hoger in, ik stel voor ongeveer 5 slagen en kijk dan eens hoe het gaat
- Check of hartslagmeter erg fluctueert tijdens een training, want dat duid op een onbetrouwbare meting. Als je de hartslag via de pols meet moet het bandje echt strak zitten om betrouwbaar te kunnen meten.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!
Blijde groet,
Rob
Hendrikav

Re: tempo hoog genoeg?

Bericht door Hendrikav »

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie. Het klopt idd wel dat mijn hartslag fluctueert. Ik werk onregelmatig waardoor ik niet altijd goed uitgerust ben, hoewel mijn hartslag over het algemeen wel oke is. En aan de andere kant woon ik in het noorden van het land met een zeedijk in het zicht, dus het waait hier altijd flink;(

Ik ga mijn instellingen eens met 5 slagen ophogen en kijken hoe dat gaat. Ik ben benieuwd..

Groeten Hendrika
Plaats reactie