Maximale hartslag / omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Peter Kranenburg

Maximale hartslag / omslagpunt

Bericht door Peter Kranenburg »

Dag allemaal,

Met het oog op mijn eerste marathon op 1 juli, heb ik me hier ingeschreven.
Vanmorgen gekeken wat mijn omslagpunt (ben echt wel diep gegaan) is en kom dan op 180 (na aftrek).
Vorige zomer liep ik niet topfit en warm, een 7,5 met een maximale hartslag van 196. Nu begrijp ik wel dat dit twee verschillende begrippen zijn, maar het verschil is wel heel fors. Als ik dit in tabel zet en uitga van 190 versus 180, is dit 10 punten verschil (ook in marathon hartslag).

Van welke hartslag kan ik het beste uitgaan in omslagpunt?
Peter Kranenburg

Re: Maximale hartslag / omslagpunt

:?
Peter Kranenburg

Iemand die hier iets zinnigs over zou kunnen zeggen?
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Excuus voor mijn trage reactie Peter,

Op één of andere manier heb ik je berichtje over het hoofd gezien.

Je maximale hartslag is wat anders dan je omslagpunt. Een omslagpunt is een hartslag die je in principe een uur of 10km lang vol moet kunnen houden, een maximale hartslag kan hier best nog een stuk boven liggen. Ik begrijp alleen niet helemaal hoe je op die 190 komt.

Kun je me dat nog vertellen?

Ik hoor graag van je.

Blijde groet,
Rob
Peter Kranenburg

Hoi Rob,

Dank voor je reactie. Na de test moest ik volgens de tabel 6 slagen aftrekken en kwam ik op 180, vandaar ook de 190.
Ik begrijp dat daar verschil in zit, het leek me alleen wat veel. Ik ben best wel benieuwd naar mijn omslagpunt om zo goed mogelijk van start te gaan richting mijn eerste marathon. Alles wat er over het sportrusten schema geschreven is geeft vertrouwen.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Peter,

Dank voor je reactie, ik begrijp nu dat je 2 keer de Sportrusten test hebt gedaan (na het inlopen elke 2 minuten een km harder).

Ik denk dat het verschil te maken heeft met de conditie en het warme weer. Bedenk dat een test ook een momentopname is en dat er best wel een verschil kan zijn tussen de ene en de andere test. Daarom is het goed dat je de test nog eens herhaald.

Een goede controle is je tempo op (lage) marathonhartslag. Dit tempo zou ongebeer je marathontempo moeten zijn. Je marathontempo kun je hier vinden:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Klopt dat een beetje?

Blidje groet,
Rob
Plaats reactie