Achteruitgang ipv vooruitgang

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Edith Oostvogels

Achteruitgang ipv vooruitgang

Bericht door Edith Oostvogels »

Beste Rob,

Ik heb het idee dat mijn conditie eerder achteruit gaat, dan vooruit. Ik zie helaas geen progressie en dat stimuleert niet. Sinds twee weken is mijn hartslag een stuk hoger dan eerder (bij vergelijkbare tempo's). Vandaag een lange afstand gelopen om mijn vertrouwen wat op te vijzelen. Op zich prima gelopen, maar hartslag was veel te hoog en die kreeg ik niet omlaag. Als ik het dan vergelijk met loopjes voordat ik met sportrusten begon, dan vraag ik mij af wat er verkeerd gaat:
1. vandaag 24/2/23: 22 kilometer, 5:47 per kilometen, gemiddelde hartslag 156 (in training met sportrusten)
2. 4 december 2022: 23 kilometer, 5:50 per kilometer, gemiddelde hartslag 139 (voordat ik met sportrusten begon)
3. 9 oktober 2022: 21,2 kilometer, 5:32 per kilometer, gemiddelde hartslag 153 (voordat ik met sportrusten begon)

Ik doe netjes een warming up en houd mij aan het schema. Sinds ik met sportrusten bezig ben, loop ik per week minder kilometers dan eerst. Mijn snelle 10 km tijden laten ook geen verbetering zien ten opzichte van een half jaar geleden. Tijd is hetzelfde, hartslag ligt nu 5 slagen per minuut hoger.

Kun je mij hierin adviseren?

Met vriendelijke groet,
Edith
RunningRob - Sportrusten

Re: Achteruitgang ipv vooruitgang

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Edith,

Als je een meer ervaren loper bent, kan het heel goed dat je 10k niet je snelste is. De training is ook bedoeld als intensieve training waarin je voluit gaat. Een mooie tijd is meegenomen maar niet het hoofddoel.

Indien je voorheen al meer km liep dan in je huidige schema, kan het goed zijn dat je weinig verbetering ziet, je zou wel verbetering moeten zien op marathonhartslag, dat is immers de hartslag waarin je de meeste trainingen doet.

Om het voor jou uitdagender te maken, met als doel dat je ook sneller wordt, zou ik de intensieve training als interval doen. Wat ik een leuke training vind is 8x 30 sec interval. Loop eerst 2km in, doe dan 8x 30sec interval met 2 minuten pauze tussendoor, en eindig weer met 2km cooling down. De 30 seconden snel ga je helemaal voluit, dus knetterhard.
Lijkt je dat wat?

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie