Resultaten inspanningstest

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Diana Daaleman

Resultaten inspanningstest

Bericht door Diana Daaleman »

Hallo, ik zit nu op dag 15 van mijn marathon training en heb gisteren een Inspanningstest en lactaatmeting laten doen . Hier is uitgekomen dat mijn omslagpunt 165 is en mijn Aerobedremp 156 is. Er is aangegeven dat dit de hartslag zal zijn waarop ik het beste de marathon kan lopen met daarbij een tempo van 6:05. Nu zie ik deze hartslag helemaal niet terug in mijn schema maar alles ver daar onder. Aangegeven is dat ik de uiterste moet trainen, dus lager, op deze hartslag en tegen omslagpunt aan. De verschillende zones krijg ik nog opgestuurd.Wat te doen, begrijp er eigenlijk niets meer van☺️. Alvast bedankt.
RunningRob - Sportrusten

Re: Resultaten inspanningstest

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Diana,

Mocht je willen dat ik hier nog even naar kijk dan is dat geen problemen, je kunt me de verschillende zones in een PB (persoonlijk bericht) toesturen.
Met Sportrusten train je voornamelijk op de hartslag of het tempo dat je denkt te gaan lopen tijdens de marathon. Dit omdat we zien dat veel traditionele schema's of heel rustig of juist snel trainen, en heel weinig op wedstrijdtempo. Dus dat kan de reden zijn dat de trainingszones afwijken van de zones die je mee hebt gekregen bij de test. Als je meer hierover wilt lezen zou ik je aanraden "De hardlooprevolutie" te lezen. (Ik denk dat die als e-boek te lezen is vanuit je dashboard)

Voor jou is even belangrijk dat we checken of je marathontempo overeenkomt met je marathonhartslag.

Als ik kijk naar je trainingen zie ik dat deze inderdaad wat sneller mogen. Sportrusten gaat ervanuit dat je de marathon in een tempo van 6:25min/km kan lopen, maar daar zit je ook nog onder in je trainingen. Dus ik heb er geen moeite mee als je de hartslag in je training met pakweg 5 slagen verhoogt. Kun je hier wat verder mee?

Blijde groet,
Rob
Joris Leferink

Bericht door Joris Leferink »

Hoi Diana en Rob,

Ik heb eenzelfde soort uitdaging. Heb vandaag een inspanningstest gedaan en wanneer ik de anaerobe drempel invul krijg ik via Sportrusten een andere zone-indeling dan ik van de sportmedische kliniek heb gekregen. Ik weet nu niet goed welke ik moet volgen. Kan ik hier ergens op de site meer informatie over vinden? Ik wil heel graag beginnen met trainen voor een 10 km loop.

Groeten,
Joris
RunningRob - Sportrusten

Hoi Joris,

Er is niet een eenduidige zone indeling. Sommige berekeningen nemen een percentage van de maximale hartslag, sommige van het omslagpunt en in sommige berekeningen wordt ook nog de rusthartslag meegenomen. Meestal is er wel een aanzienlijke overlap. Belangrijkste is dat je afwisseling hebt in je trainingen. Ik zou uitgaan van de zones zoals die bedacht zijn door de maker van het schema. Dus volg je een schema van de maker van de inspanningstest, volg dan hun zone indeling. Volg je een Sportrusten schema, dan zou ik van de zone indeling van Sportrusten uitgaan.

HIer vind je meer uitleg over de zones:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Blijde groet,
Rob
Joris Leferink

Bericht door Joris Leferink »

Hoi Rob,

Dankjewel voor je reactie en uitleg!! Ik snap dat er verschillende indelingen bestaan maar kom er dan nog niet helemaal uit welke zone bij welke training hoort in het 100 dagen schema. De zone's of hartslagen die hierin staan komen niet overeen met het schema dat ik heb gemaakt via de link die je in jouw bericht hebt gezet. Zou je me hier mee kunnen helpen?

Groeten,
Joris
RunningRob - Sportrusten

Hoi Joris,

Als je in je schema kijkt dan zul je voornamelijk trainingen zien in D2 en D3. Overeenkomstig met het omslagpunt dat je hebt ingevuld (159). In het begin is dit voornamelijk D2, later in het schema zit er meer afwisseling in. Dan kunnen er ook trainingen zijn waarbij de bovengrens boven je omslagpunt zitten. Theoretisch kun je namelijk een 10km op je omslagpunt lopen, dus dan is het nuttig om ook eens boven je omslagpunt te lopen.

Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie