wedstrijd hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
ignaasbongers

wedstrijd hartslag

Bericht door ignaasbongers »

Hi, dag 53, op weg naar de Coolsingel. Voelt prima, erg tevreden over Sportrusten en ook de input in deze koffiehoek.
Vraag die me bezig houdt - mijn hartslag tijdens de marathon. Ik wil graag een keer per week de langere duurloop lopen op dit "rustig" tempo - omslagpunt rond de 172 - mijn hartslag gemiddeld voor de wedstrijd ligt tussen de 135-140 volgens mij. Hoe zien jullie dit?

thanks, Ignaas
RunningRob - Sportrusten

Re: wedstrijd hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Ignaas,

Uit het feit dat je een bericht in deze rubriek plaatst, ga ik er even vanuit dat je het 100 dagen schema online volgt?
Hierin staan 3 hartslagen gemeld, de laagste 2 zijn je marathonhartslag.
Dat hier 2 hartslagen voor staan komt omdat je hartslag langzaam oploopt bij gelijk blijvend tempo. Als je start begin je daarom op de laagste van de twee, en je laat dit langzaam oplopen gedurende de marathon. Tegen de 30e km loop je de "hoge" marathon hartslag. Daarna mag je los gaan en je hartslag verder laten oplopen als je daar de energie voor hebt.

De traint dus al 2 keer in de week op je marathon hartslag... :)

Of begrijp ik je vraag verkeerd en praten we langs elkaar?

met blijde groet,

Rob
ignaasbongers

Bericht door ignaasbongers »

heel duidelijk dank je - ik had het idee om lager te lopen, zeker te starten.
Is dat handig of adviseer je toch vooral met de 2 "lage" hartslagen uit (inderdaad) 100 dagen schema te lopen tijdens de wedstrijd zelf? Mijn ervaring leert dat laag beginnen slechts kort kan, door de adrenaline, anderen, gaat hartslag doorgaans snel omhoog.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Ignaas,

Dat is dus het gevaar, dat je te snel start. Probeer dus de eerste 30km je hartslag niet te ver te laten oplopen. De trainingshartslagen zijn je wedstijdhartslagen.
Maar zelfs doorgewinterde lopers gaan wel eens in de fout ;) :
https://www.sportrusten.nl/marathonrevo ... -new-york/

Met blijde groet,

Rob
MirandaBoom
Contacteer:

Bericht door MirandaBoom »

Oooh wat is het toch moeilijk om de hartslag laag te houden tijdens een wedstrijd.
Ik had het allemaal mooi uitgerekend, dik op mijn hand geschreven en zou echt super verstandig zijn.
Niet boven hartslag 134 komen!!! De wedstrijd was een duurloop met het oog op de marathon.

Maar ik zat gisteren al 30 seconden na de start op mijn hoogste hartslag en een minuut later zat ik al 15 slagen boven mijn hoogste marathonhartslag.
Dit terwijl ik qua snelheid mijn snelheid liep van mijn gewone trainingen.
In het startvak niet gepraat, keurig ademhalingsoefeningen gedaan, ik was goed uitgerust, goed geslapen, geen ziekte onder de leden, alles was qua voorbereiding perfect. Bij de start heb ik iedereen voorbij laten gaan. Laat ze maar hard starten....dat doe ik niet, haha!
Maar mijn hartslag gíng niet lager.

Mijn ervaring van eerdere wedstrijden is dat ik er door de spanning altijd 10 bij op telde.
Bleef ik bij trainingen altijd tussen de 135 en 145, bij wedstrijden mocht ik van mezelf tot 155 op laten lopen.
Maar nu is het andere koek. Moet ik in Rotterdam bij de start gaan wandelen/sjokken om mijn hartslag laag te houden?
Heb ik het aan nu aan mezelf te danken dat ik bij deze run aan het einde betonnen benen had? Komt het dan toch door de snellere start? Maar snel was het niet echt.
UIteindelijk heb ik gisteren de hoge hartslag maar geaccepteerd en mijn gewone tempo gelopen op een hogere hartslag dan bij trainingen. Het was immers een training voor de marathon 10 april, dus fouten maken mag. Maar als ik eraan denk straks nog veel verder moet met misschien wel betonnen benen?
Maar aan de andere kant....zo jammer als ik door de normale zenuwen hoger zit in mijn hartslag.....mag dat dan echt niet?
Is een marge van 10 funest op de 42 km of acceptabel?
Hoe snel kun je na de start verwachten door ademhaling op je gewone wedstrijd hartslag te zitten?
Je bent blij, er is muziek, je ziet bekenden etc....allemaal hartslag verhogende dingen.
Kun je dan van jezelf verwachten dat je hartslag door je ademhaling omlaag te krijgen is?
Wat is niet tever op laten lopen? Wat is acceptabel?
Ik doe dit maar een keer, dus wil graag weten wat wijsheid is.

Alvast bedankt voor jullie reactie
groetjes Miranda
korz

Bericht door korz »

Ik ben erg benieuwd naar de reacties van Bob of Koen. Volgens mij zou je in Rotterdam, als de omstandigheden qua wind/terrein etc. hetzelfde zijn als wanneer je traint, dan kun je ook starten en lopen op snelheid ipv hartslag. Dus niet alleen je marathon indelen in hartslag zone, maar ook in een snelheidszone, liefst met een negatieve split.

dit werkt natuurlijk niet, met zwaardere omstandigheden zoals wind tegen, zware regen, heuvels. Dan moet je echt harder werken om hetzelfde tempo te halen en gaat je hartslag omhoog.

Let op, ik ben geen expert. Dit is gewoon een gedachtespinsel om ter overweging te nemen.

Succes!

Maarten
Lopen met je hart: heerlijk!
RunningRob - Sportrusten

Hoi Miranda en Maarten,

Toevallig had Koen net eenzelfde discussie in een ander draadje:
viewtopic.php?f=17&t=627

Het komt erop neer dat het de eerste paar kilometer een ramp kan zijn om de hartslag laag te houden. Probeer dan dus door je ademhaling te verlengen en rustig te lopen je hartslag omlaag te krijgen. Als na een kilometer of drie je hartslag rustig is ga je naar het tempo wat je gewend bent uit de training.

Succes!

met blijde groet,

Rob
jolandamik

Bericht door jolandamik »

Wat mij helpt is een vraagstuk waarop ik mijn gedachten moet concentreren, bijv. als ik 1,5 km heb gelopen, hoe vaak moet ik dat dan nog doen voor ik de 42,2 gehad heb, of een andere rekensom. Dit leidt mij af en dan zie ik mijn hartslag kort daarna zakken.
Of voor Rotterdam: als er 30.000 toeschouwers zijn, hoeveel staan er dan aan beide zijde gedurende 42,2 km. (dit is natuurlijk niet voor de Beta's geschikt...)

Groetjes Jolanda
MirandaBoom
Contacteer:

Dank jullie wel Rob, Maarten en Jolanda voor de inspirerende reacties.
Dit steunt mij weer op weg naar Rotterdam.
Ik zal mijn ademhaling en hartslag goed in de gaten houden en wind/regen of brug op mee laten wegen in de snelheid en te behalen hartslag. Maar ook die eerste 3 km niet in paniek raken van een hogere hartslag als het niet lukt te laten dalen.
Aanstaande zondag heb ik de Stevensloop. Doel is deze loop als training te doen, dus rustig aan. Zou bijna het 'vogels kijken' shirt aan moeten doen. Bij deze thuiswedstrijd zie ik wrs veel bekenden, dus kan ik gelijk oefenen wat dat met mijn hartslag doet.
Grappig die tip van de som of moeilijke vraag. Je bedoelt dus: focus op iets anders. Helaas werkt dat bij mij vaak andersom. Als ik iets in mijn hoofd neem wat moeilijk is om te berekenen of bedenken, dan denk ik 'moeilijk' en dan wil ik ook even minder lopen. Maar positieve mantra's kan ik wel eens proberen.... 'ik loop lekker en adem rustig' bijvoorbeeld. Grappig, ga het eens proberen!
Bedankt weer en met frisse moed op naar de volgende training!
Loop ze allemaal
groetjes Miranda
MirandaBoom
Contacteer:

Nog even een aanvulling op mijn vorige post.

Afgelopen zondag is het tijdens de Stevensloop perfect gelukt op 135 hartslag te lopen. In startvak ademhalingsoefeningen en de eerste 3 km op 9.4 km per uur gehouden, niet harder en daarmee bleef mijn hartslag ook mooi laag.

Kwam niet moe over de finish (stiekem toch 1/2 marathon gelopen als zijnde een training 14 km sportrusten), heb ondertussen nog met de trommelaars gedanst en anderen onderweg van peptalk voorzien.
Wat was het gezellig, prachtig weer en wat heb ik genoten.
Ik kwam op 2.15 over de finish en hoorde mezelf vaak zeggen: ik kan best harder, maar dat mag niet van mijn schema vandaag!
Ik ben nu helemaal klaar voor Rotterdam, zo voelt het. Nog paar weekjes trainen en dan op deze zelfde hartslag lekker de 3 x 14 gaan doen.

Rotterdam...here I come!
korz

Bericht door korz »

Goed bezig! Leuk om te lezen. Ik ga morgen een halve marathon lopen in Venlo.. zin in!
Lopen met je hart: heerlijk!
Plaats reactie