Hartslagzone - overschatting?
-
Sofie Rogge
Hartslagzone - overschatting?
Hallo,
Ik liep anderhalve week geleden één van de '10 km voluit' en paste mijn omslagpunt aan (gemiddelde hartslag 165). Ik merk echter nu dat ik heel comfortabel loop in mijn hoogste hartslagzone... het lijkt alsof ik dat wel lang kan volhouden... als ik 'vogels kijken' loop, merk ik dat ik spontaan in die hartslagzone loop... Zou het kunnen dat mijn omslagpunt toch niet 'juist' is? Of overschat ik mezelf? En/of loop ik toch gewoon te snel om het lang vol te houden? (ik liep nog maar 1 keer 42 km met het sportrustenprogramma).
Volgende week staat opnieuw een 10km voluit op het programma.
Groetjes,
Sofie
Ik liep anderhalve week geleden één van de '10 km voluit' en paste mijn omslagpunt aan (gemiddelde hartslag 165). Ik merk echter nu dat ik heel comfortabel loop in mijn hoogste hartslagzone... het lijkt alsof ik dat wel lang kan volhouden... als ik 'vogels kijken' loop, merk ik dat ik spontaan in die hartslagzone loop... Zou het kunnen dat mijn omslagpunt toch niet 'juist' is? Of overschat ik mezelf? En/of loop ik toch gewoon te snel om het lang vol te houden? (ik liep nog maar 1 keer 42 km met het sportrustenprogramma).
Volgende week staat opnieuw een 10km voluit op het programma.
Groetjes,
Sofie
- RunningRob - Sportrusten
Re: Hartslagzone - overschatting?
Hoi Sofie,
Wat was je tijd op deze 10km? Was dit ook je snelste 10km van de laatste tijd?
Alleen in dat geval zou ik je omslagpunt aanpassen. Het is best moeilijk om in een training een snelle 10km te lopen, zonder publiek en medelopers waaraan je je kan optrekken.
Blijde groet,
Rob
Wat was je tijd op deze 10km? Was dit ook je snelste 10km van de laatste tijd?
Alleen in dat geval zou ik je omslagpunt aanpassen. Het is best moeilijk om in een training een snelle 10km te lopen, zonder publiek en medelopers waaraan je je kan optrekken.
Blijde groet,
Rob
-
Sofie Rogge
Dag Rob,
Ik deed 51 minuten over mijn 10 kilometer... Gemiddelde hartslag 165.
51' is inderdaad mijn snelste tijd van de laatste tijd.
Groetjes,
Sofie
Ik deed 51 minuten over mijn 10 kilometer... Gemiddelde hartslag 165.
51' is inderdaad mijn snelste tijd van de laatste tijd.
Groetjes,
Sofie
Hoi Sofie,
In dat geval is het prima om je omslagpunt in te stellen op 165, maar het zou goed kunnen dat je werkelijke omslagpunt dus nog wat hoger ligt. Dus je overschat je zeker niet.
Weet je nog je gemiddelde hartslag van je eerste marathon? Wat dat is ook wel interessant om te weten.
Blijde groet,
Rob
In dat geval is het prima om je omslagpunt in te stellen op 165, maar het zou goed kunnen dat je werkelijke omslagpunt dus nog wat hoger ligt. Dus je overschat je zeker niet.
Weet je nog je gemiddelde hartslag van je eerste marathon? Wat dat is ook wel interessant om te weten.
Blijde groet,
Rob
-
Sofie Rogge
Dag Rob,
Dankjewel voor jouw antwoord... helpend en geruststellend.
Ik checkte nog eens en mijn gemiddelde hartslag op mijn eerste marathon was 166.
Groetjes,
sofie
Dankjewel voor jouw antwoord... helpend en geruststellend.
Ik checkte nog eens en mijn gemiddelde hartslag op mijn eerste marathon was 166.
Groetjes,
sofie
Hoi Sofie,
Okay, dan ligt je omslagpunt wel hoger dan 165, want een marathon op je omslagpunt lopen lukt niemand
Ik denk dus eerder richting de 170-175.
Blijde groet,
Rob
Okay, dan ligt je omslagpunt wel hoger dan 165, want een marathon op je omslagpunt lopen lukt niemand
Ik denk dus eerder richting de 170-175.
Blijde groet,
Rob
-
Sofie Rogge
Dag Rob,
Ok, dank je... dat is helder...
Aiai... blij dat ik hier even langs kwam en de vraag kon stellen...
Want de helft van het sportrustenprogramma dus getraind aan te lage hartslagen, vrees ik...
Daarnaast...
Om te bevestigen hoe goed je bent in het inschatten op basis van een aantal gegevens...
Ik liep op 21/01 mijn snelste 10 km ooit... 49 minuten en gemiddelde hartslag 176.
Ik paste dus mijn hartslag aan naar 176.
Prettig weekend!
Groetjes,
Sofie
Ok, dank je... dat is helder...
Aiai... blij dat ik hier even langs kwam en de vraag kon stellen...
Want de helft van het sportrustenprogramma dus getraind aan te lage hartslagen, vrees ik...
Daarnaast...
Om te bevestigen hoe goed je bent in het inschatten op basis van een aantal gegevens...
Ik liep op 21/01 mijn snelste 10 km ooit... 49 minuten en gemiddelde hartslag 176.
Ik paste dus mijn hartslag aan naar 176.
Prettig weekend!
Groetjes,
Sofie
Super
!
Groet,
Rob
Groet,
Rob