Hartslag

Plaats reactie
lyanda1965

Hartslag

Bericht door lyanda1965 »

Hallo sportrusten,
Ik ben vanaf 2 jan.begonnen met de 100 dagen training voor Rotterdam. Mijn omslagpunt kwam te liggen op 179,ik loop de 10 km in ong.58 min. en mijn trainingen moet ik lopen op 141,146 en 151. De lage hartslagtrainingen vind ik lastig (lukt wel) omdat ik het gevoel heb bijna om te vallen (ga gauw de duinen in zodat zo min mogelijk mensen mij zien :lol: ). De training op 151 voelt fijn aan en ik denk ook dat dat voor mij de goede snelheid is voor Rotterdam. Mijn probleem is nu echter dat ik gisteravond de 2e training VOLUIT heb gehad, voor mijn gevoel ging ik echt voluit maar de tijd laat heel iets anders zien nl.58.10 De eerste keer voluit was 59.50 maar dat was in storm en regen. Mijn vraag is nu, moet ik de trainingen met een hogere hartslag gaan lopen, omdat ik nu het gevoel heb niet sneller te worden. Ik hoor het wel ...
Groetjes Lyanda
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Lyanda,

Bij een 10km tijd van 58 minuten zou je tijdens de marathon ongeveer 7:15 minuten per km moeten lopen. Komt dat overeen met het tempo dat je loopt als je hartslag pakweg 143 is? Als het erg afwijkt laat het even weten.

met blijde groet,

Rob
Marethon

Bericht door Marethon »

Ik heb gisteren gister het boek De Marathon Revolutie gekocht en het vanavond in 1 ruk uitgelezen. Heel interessant.
Ik ben momenteel in training voor de Utrecht Marathon op 20 maart. Dit wordt mijn 9e marathon op basis van een traditioneel schema met lange duurlopen. Maar ik ga de volgende marathon zeker een poging wagen met het 14 km schema. Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben en omdat de dingen in het boek zeer logisch overkomen. Echter.... ik heb een vraag over de hartslag. Bij mijn laatste inspanningstest bleek weer dat ik een hele kleine marge heb in mijn inspanningshartslag. Ik ben topfit volgens de sportarts maar geprogrammeerd met een kleine marge. Hierdoor zal ik nooit snel kunnen worden. Jammer maar dat weet ik nu en nu geniet ik vooral van mijn marathonverslaving. Heerlijk vind ik die afstand. Maar mijn gemiddelde marathonhartslag ligt rond 175. Met die hartslag (soms zelfs een hoger gemiddelde) kan ik zonder problemen 5 uur hardlopen. Is het schema van 14 km voor mij dan ook geschikt? (Mijn snelste marathon liep ik in 4:56. Mijn snelste 10 km dit jaar in 58 minuten). Groet, Maret
lyanda1965

Bericht door lyanda1965 »

Hoi Rob,
Ik heb vanmorgen 14 km gedaan (straks de wintersport ertussen door,daarom alvast een 14 km voor mijn eigen gemoedsrust), die heb ik met een hartslag van gem.144 (ipv.141) gelopen in een tijd van 1.48.17 (7.44 min/km en geen 7.15 min/km). Is het heel erg als de hartslag wat hoger komt te liggen dan wordt aangegeven in mijn schema ?
Groetjes Lyanda
RunningRob - Sportrusten

Hallo Marethon (leuke naam :D )
Marethon schreef:Maar mijn gemiddelde marathonhartslag ligt rond 175. Met die hartslag (soms zelfs een hoger gemiddelde) kan ik zonder problemen 5 uur hardlopen. Is het schema van 14 km voor mij dan ook geschikt? (Mijn snelste marathon liep ik in 4:56. Mijn snelste 10 km dit jaar in 58 minuten). Groet, Maret
Ja hoor, zeker geschikt, dat betekent dat jou marathonhartslag dus rond de 175 zal liggen. De trainingen op marathonhartslag doe je dan dus rond deze hartslag.

met blijde groet,

Rob
RunningRob - Sportrusten

Hoi Lyanda,
lyanda1965 schreef:die heb ik met een hartslag van gem.144 (ipv.141) gelopen
Over 3 slagen verschil maak ik me niet druk, geen probleem!

Veel plezier met de wintersport!

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie