Drie keer per week sprinten tijdens halve marathonschema

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marleen van M

Drie keer per week sprinten tijdens halve marathonschema

Bericht door Marleen van M »

Hoi,

Ik zit nu in week 4 van het halve marathonschema, nadat ik in 2022 het marathonschema succesvol heb gevolgd. Met een omslagpunt van 180 en snelste 10km van 51 minuten is mijn marathonhartslag 165-174. Tot nu toe komt dit erop neer dat ik tijdens drie trainingen per week haast buiten adem aan het sprinten ben om binnen de gewenste hartslagzone uit te komen. Ik vind er op deze manier weinig aan: ik houd van langer en rustiger hardlopen, zo snel mogelijk een 5km of 10km rennen is nooit aan mij besteed geweest. Het enige leuke is dat met deze manier van trainen het ene na het andere PR sneuvelt, maar ik houd dit niet nog 10 weken vol. Zeker niet als ik ervan uitga dat mijn 10km tijd inmiddels sneller is en dat mijn snelheid bij dezelfde hartslag alleen nog maar hoger wordt. Wat is jullie advies? Kan het zijn dat mijn omslagpunt veranderd is door het vele hardlopen?

Dank voor het meedenken!

Gr. Marleen
RunningRob - Sportrusten

Re: Drie keer per week sprinten tijdens halve marathonschema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marleen,

Ik heb twee opmerkingen:
1) Als je loopt in de laagste zone uit je schema, zou je ongeveer op halve marathontempo moeten lopen. Indien je veel sneller loopt dan train je wellicht op een te hoge hartslag.
2) Als het uitlopen van de halve je primaire doel is en de eindtijd minder belangrijk is het prima om de trianingen op een lagere hartslag te doen, bijvoorbeeld 5 tot 10 slagen lager. Dan loop je nog steeds een prima halve marathon.
Marleen van M schreef: 03 jan 2023, 22:22 Kan het zijn dat mijn omslagpunt veranderd is door het vele hardlopen?
Je omslagpunt verandert normaal gesproken niet of nauwelijks door trainingen. Je omslagpunt daalt wel heel langzaam naarmate je ouder wordt: ongeveer 1 slag in de 1 à 2 jaar.

Mocht je nog ergens mee zitten hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Marleen van M

Re: Drie keer per week sprinten tijdens halve marathonschema

Bericht door Marleen van M »

Dank voor de snelle reactie! Ik hoop de halve marathon net onder de 2 uur te kunnen lopen, dus tussen 5.30-5.40min/km. Op mijn lage halve marathonhartslag is mijn tempo nu 5.10-5.20min/km. Ik ga je advies opvolgen en alle trainingen op 5 hartslagen lager doen, dat oogt een stuk comfortabeler en hopelijk is mijn tijdsdoel dan nog steeds haalbaar.

Gr. Marleen
Plaats reactie