14 km schema op wattage ipv hsl

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Bert Fink

14 km schema op wattage ipv hsl

Bericht door Bert Fink »

Voor mijn eerste marathon heb ik het 14 km schema gevolgd. Nu heb ik ondertussen een Stryd gekocht en daarmee zou ik mijn tweede marathon willen lopen. Ik begreep dat ik ook met Stryd het 14 km schema kan volgen en te lopen op wattage i.p.v. op hsl. Het 14 km schema gebruikt 3 verschillende hsl. In mijn geval 132, 139 en 142 hsl/pm. Welke wattages horen daarbij? Of hoe kan ik dit zelf berekenen?
RunningRob - Sportrusten

Re: 14 km schema op wattage ipv hsl

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bert,

De trainingen op lage en hoge marathonhartslag kun je op marathonvermogen doen. Deze worden berekend in je Stryd PowerCenter pagina als je een abonnement hebt bij Stryd. Als je dit niet hebt kun je hem hier bepalen:
https://www.prorun.nl/calculator/wedstrijdvermogen/

De intensieve training kun je lopen op een hoger vermogen. 95-100% van je Criticel Power.

Blijde groet,
Rob
Bert Fink

Bericht door Bert Fink »

Dank, Rob. Ik heb een abonnement bij Stryd. Ga er meer aan de slag.
Dostel

Bericht door Dostel »

Hoi Bert,

Ik weet niet hoe lang je je abonnement hebt, maar je moet drie maanden met Stryd lopen voordat de juiste CP bepaald is. Daarna kun je in het abonnement zelf een trainingschema maken. Ik heb het training schema er met percentages ingezet (zoals in het boek terug te lezen is, bijv 85% is halve marathon snelheid). Tijdens het lopen houdt Stryd dan een marge aan zodat je niet continu te snel/te langzaam meldingen krijgt. Zodra je CP verandert, verandert het schema automatisch mee. Zo hoef je het schema nooit meer aan te passen :-)

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

Gr Dorien
Dostel

Bericht door Dostel »

Na nog een beetje verder te hebben gelezen is de volgende opmerking wel handig:
Ik heb dezelfde percentages gebruikt als in het boek wordt aangegeven (hardlooprevolutie) bij de verschillende hartslagzones die bij afstanden horen ( hele en halve marathon, 10k, enz). Stryd heeft zelf ook een race calculator en de uitkomst daarvan voor een halve zit bijv. niet op 85% maar op 95%. Ik weet dus eerlijk gezegd niet of ik het goede heb aangehouden en dus gedeeld met je.

Rob, weet jij hoe dit zit?
Dostel

Bericht door Dostel »

Bert,

Dankzij jouw vraag ben ik er even verder naar gaan kijken. Op Prorun worden de volgende percentages aangegeven:

3k 109%
5k 104%
10k 100%
Halve marathon 95%
Marathon 90%

Berekend vanaf CP.

Voor mij betekent het dat ik steeds 10% te langzaam heb getraind. Vond het al een relatief ontspannen schema haha.

Enfin; de percentages om op vermogen te trainen zijn dus anders dan de percentages voor het lopen op hartslag.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dostel schreef: 28 nov 2022, 19:56 Rob, weet jij hoe dit zit?
Je hebt het antwoord al gevonden zie ik :)

Blijde groet,
Rob
Bert Fink

Bericht door Bert Fink »

Hallo Dostel,

Dank voor je reactie en je uitzoekwerk.

Groet,

Bert
Plaats reactie