Ademhalingsoefeningen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marleen van M

Ademhalingsoefeningen

Bericht door Marleen van M »

Hoi,

Ik zit nu net over de helft van het marathonschema. De trainingen gaat goed, hoewel ik wel klaar ben met de hitte omdat ik merk dat trainen bij warm weer mijn tempo bij dezelfde hartslag veel langzamer maakt. Ik heb een vraag over de ademhalingsoefeningen (zoals Koen in de video zei: adem in door de neus, adem uit door de neus, pauze). Ik ben er iedere dag een paar keer bewust mee bezig, maar in de meeste gevallen krijg ik al snel een benauwd gevoel en gaat mijn hartslag omhoog i.p.v. omlaag. Ik merk dat als ik er juist niet bewust mee bezig ben, mijn ademhaling veel natuurlijker en rustiger loopt. Hebben jullie tips hoe ik de ademhalingsoefeningen wel succesvol kan doen? Alvast dank voor het meedenken!

Gr. Marleen
RunningRob - Sportrusten

Re: Ademhalingsoefeningen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marleen,

Je probeert het waarschijnlijk te goed te doen. ;)

Probeer ervoor te zorgen dat je niet dieper gaat inademen dan je normaal doet.
Om dit te trainen: Voordat je aan de oefening begint, observeer eerst je ademhaling gedurende een minuutje. Voel hoeveel je in- en uitademt en probeer deze hoeveelheid ook aan te houden tijdens je oefening. Het simpelst is om na het minuutje gewoon even kort te wachten na het uitademen en vervolgens gewoon weer zoals je al deed in- en uit te ademen, en dan wacht je eens een seconde langer en zo probeer je de pauze steeds iets verder op te rekken tot de gewenste lengte.

Laat je weten of dit je verder heeft geholpen?

Blijde groet,
Rob
Wendy Tromp

Re: Ademhalingsoefeningen

Bericht door Wendy Tromp »

Hoi Marleen,

Er is ook een observatie oefening. Gewoon simpelweg 10 minuten observeren (gericht op het neusgebied). Het helpt mij -als ik merk dat ik teveel mijn best doe en mijn ademhaling onnatuurlijk wordt- om daar mee te beginnen. Vervolgens probeer ik na de uitademing de pauze lichtjes te verlengen en niet teveel in te ademen daarna. Je eigen ritme is vaak goed genoeg, het heeft niet heel veel meer pauze of inademing nodig. Vaak doe je teveel (ik herken jouw verhaal van mijn start met de oefeningen).
Plaats reactie