Marathon hartslag irt tempo

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Martijn Borst

Marathon hartslag irt tempo

Bericht door Martijn Borst »

Beste Rob en andere runners,

inmiddels vordert het schema naar de marathon lekker. Ik ben over 1/3 heen en in de filmpjes van Koen hoor ik vaak zeggen "je bent nu gewend aan het marathonhartslag/tempo je weet nu hoe het voelt en hoe het gaat. En je voelt nu welke inspanning bij welke hartslag hoort".

Ik merk alleen momenteel wat anders. Door de warmte de afgelopen tijd merk ik dat mijn hartslag en daarmee dus mijn tempo best wel schommelt. Ik doe inmiddels, zoals Rob het eerder aangaf, een warming up en laat daarna mijn tempo rustig oplopen. Daarna kan ik redelijk goed het tempo behouden. Ik merk alleen dat wanneer ik op dag A marathontempo laag loop en op dag B ook marathontempo laag deze tempo's niet hetzelfde zijn of aanvoelen. idem voor de andere trainingen.
Ik kan helaas niet elke keer op het zelfde moment van de dag lopen en merk dat met name de temperatuur veel met mijn hartslag doet. Het is logische dat door de warmte het lichaam harder moet werken, meer moeten koelen, bloed rond moet pompen en dat hierdoor de hartslag hoger is.

Maar klopt het dat mijn tempo's bij dezelfde soort trainingen/hartslagen nog wat schommelen of zou hier echt meer gelijkheid in moeten zitten. Dan bedoel ik marathonhartslag laag is tempo X, marathonhartslag hoog is tempo Y, marathonhartslag intensief is tempo enzovoort...

Dan nog een andere gekke vraag misschien. Maar mijn doel is letterlijk het uitlopen van de marathon. Zonder enige druk van tijd of dergelijke. Voor dit schema trainen we natuurlijk op een bepaalde hartslag. Als ik nou zeker wil weten dat ik de marathon (makkelijk) uitloop, ben ik dan gek als ik misschien wel iets onder mijn bepaalde marathonhartslag ga lopen?

Alvast bedankt weer voor de antwoorden!

Geniet van de warme zondag, Martijn
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathon hartslag irt tempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Martijn,

De warme dagen van de laatste tijd kunnen inderdaad zorgen dat je hartslagen wat schommelen. Een hoge temperatuur kan ervoor zorgen dat je tempo wat lager is dan normaal bij een bepaald hartslag. Je lijf zal behalve het hardlopen ook energie moeten stoppen in het koelen en dat zal voor een hogere hartslag leiden.

Normaal gesproken is je tempo dus wel min of meer hetzelfde bij een gelijke hartslag, maar het kan best wel per training wat verschillen.

En het is uiteraard prima om de marathon wat lager op hartslag te lopen als uitlopen het doel is en de eindtijd minder belangrijk.

Blijde greot,
Rob
Plaats reactie