omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Tom Kes

omslagpunt

Bericht door Tom Kes »

Ik heb een vraag betreft mijn omslagpunt. Ik heb gisteren 10min de warming up gedaan, aan het eind een hf van 150. Na 12 min voluit gelopen te hebben (hevelachtig terrein) meet ik een gemiddelde hf van 191 in de laatste km. Mijn maximale hf die ik recent heb gemeten is 204. Mij lijkt gezien mijn huidige conditie een omslagpunt van 191 wat aan de hoge kant. Ik schat namelijk niet in dat ik 1 uur lang op deze hartslag kan lopen. Welk omslagpunt zouden jullie aanhouden?
Annemiek de Wit- Marathon Rotterdam

Re: omslagpunt

Bericht door Annemiek de Wit- Marathon Rotterdam »

Hoi Tom,

Ik ben geen echte expert maar wel veel gelezen, je omslagpunt wijzigt in principe niet zo veel, wordt minder als je ouder wordt, maar is dus een (genetisch) gegeven. Dit betekent niet meer en minder dat je de potentie hebt om een uur op deze hartslag te kunnen lopen (uiteraard dien je dan wel nog te trainen). Ik zou dus minimaal 191 aanhouden als ik jou was.

Groet Annemiek
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tom,

Ik wordt getriggerd door de opmerking "heuvelachtig terrein". Dat maakt de test lastig. Want hoe was de weg in de laatste km?
Ik zou de test nog eens herhalen op een vlak terrein, desnoods op een atletiekbaan of een (grote) parkeerplaats als er niets vlak in de buurt is.

Wat je ook kan doen is eens een paar trainingen op marathontempo doen en eens kijken wat dan je hartslag is. Komt deze in de buurt van je berekende marathonhartslag? (Ik ga er even vanuit dat je voor de marathon traint ;) )

Blijde groet,
Rob
Tom Kes

Bericht door Tom Kes »

Bedankt voor de reavties. Ik ga voor de zekerheid nog even op een vlak parcours lopen.
Plaats reactie