variatie in trainingen met laag en hoog MHS?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Martijn Dijkhof

variatie in trainingen met laag en hoog MHS?

Bericht door Martijn Dijkhof »

Hoi Rob,

Ik ben net weer begonnen met het sportrusten programma, opnieuw op naar de marathon van Amsterdam (die nu hopelijk wél doorgaat, in tegenstelling tot de 2020-editie). Ik vroeg me af of je ook kunt variëren in de trainingen met lage en hoge marathonhartslag. Loop je deze altijd dóór in dezelfde hartslag, of kan je er ook tempoblokken van maken, met bijvoorbeeld afwisselend telkens een blok van bijvoorbeeld 10 of 15 minuten tempo laag MHS (of hoog MHS) en een blok van 5/10/15 minuten tempo D0/D1?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, hoor het graag.

Groet,
Martijn
RunningRob - Sportrusten

Re: variatie in trainingen met laag en hoog MHS?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Martijn,

De gedachten aan de trainingen op marathonhartslag is dat je went aan het lopen op deze hartslag. Dit in tegenstelling tot veel andere schema's waar je soms nauwelijks loopt op je wedstrijdtempo.

Er zijn schema's waarin je wel in blokken loopt op marathontempo, maar dat gebeurd dan tijdens duurlopen die veel verder zijn dan 14km. Dit om te voorkomen dat je overtraind raakt. Dat probleem speelt zich niet af bij Sportrusten schema.

Als je in blokken wilt lopen zou ik dit doen bij de intensieve trainingen, daar mag je wat mij betreft in variëren zoveel je wilt :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie