Andere trainingen tijdens 100 dagen schema

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Martijn Borst

Andere trainingen tijdens 100 dagen schema

Bericht door Martijn Borst »

Dag Rob (en anderen),

vorige week mijn omslagpunttest gedaan en vandaag gestart met het 100 dagen programma, op naar de marathon van Amsterdam!

Het wordt voor mij mijn eerste marathon en hopelijk valt hij goed zodat ik volgend jaar de hele triathlon kan doen, want dat is het einddoel voor mij.

Nu had ik een vraag over het schema en triathlon. Ik heb al het een en ander gevonden in het de koffiehoek maar toch even een check check dubbel check.

In mijn normale week train ik bijna elke dag, per week 3 a 4 keer hardlopen, 3 a 4 keer fietsen en 3 keer zwemmen.

Nu snap ik steeds meer dat rusten ook een groot deel van beter worden is en dat het 100 dagen schema grotendeels ook om de rust draait. Dan de vraag hoe ga ik om met mijn normale "oude" trainingsweken. De komende tijd staat in het teken van de marathon maar ik heb nog wel enkele korte triathlons gepland staan waardoor ik nog wel wat trainingsarbeid op de andere onderdelen wil doen.

Als ik het goed begrijp zijn de hardlooptrainingen op marathonhartslag (laag en hoog) het belangrijkste van het schema. Daarnaast zou ik in een week met een triathlon de intensieve training kunnen vervangen door de triathlonwedstrijd. De training vogels kijken is te verruilen met eventueel een andere sport, zoals fietsen. Mocht je toch meer willen/kunnen trainen dat is het verstandig omdat op een zelfde dag te doen als de hardlooptraining zodat de 3 rustdagen in de week blijven bestaan. Klopt mijn beeld zo?

Dan nog een korte vraag met betrekking tot de hartslagzones waarin getraind wordt. Vanaf de start van je training is je hartslag natuurlijk niet direct in die zone, wat raden jullie aan. Eerste een deel inlopen en dan de gehele training in de desbetreffende zone lopen, of het eerste gedeelte van de training zo snel als mogelijk in de zone komen. Waarom deze vraag? Omdat ik van mijzelf weet dat mijn hartslag na mate de training omhoog gaat en om deze gelijk te houden het tempo naar beneden zal moeten, dus geen negatieve split.

Alvast bedankt voor het antwoord en alle andere die ook gestart zijn met het schema, veel plezier!

goed weekend!
RunningRob - Sportrusten

Re: Andere trainingen tijdens 100 dagen schema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Martijn,
Martijn Borst schreef: 09 jul 2022, 11:47 Klopt mijn beeld zo?
Ja, dat klopt.
Martijn Borst schreef: 09 jul 2022, 11:47 Eerste een deel inlopen en dan de gehele training in de desbetreffende zone lopen, of het eerste gedeelte van de training zo snel als mogelijk in de zone komen.
Ik raad altijd aan eerst altijd even in te lopen (1,5 km of 10 minuten) en dan de training te starten. Dan ben je goed opgewarmd en zul je sneller op de gewenste hartslag komen. Laat je hartslag in de kerntraining rustig oplopen tot de gewenste waarde en probeer hem dan vast te houden tot het einde van de training.

Blijde groet,
Rob
Martijn Borst

Re: Andere trainingen tijdens 100 dagen schema

Bericht door Martijn Borst »

Dank voor de reactie Rob!
Plaats reactie