Halve marathon gelopen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
WillekeO

Halve marathon gelopen

Bericht door WillekeO »

Yesss ik heb een halve marathon gelopen. Dat was afgelopen zondag in Roosendaal.

Eigenlijk wilde ik gaan voor een pr op de halve op 24 april, in Enschede. In januari begon ik met het schema. Helaas kreeg in in die periode 3x een griepje. En ik liep een blessure op tijdens een wandeling met mijn man. Dus ik heb minimaal kunnen trainen.
Wat werkte: ik liep minutenblokjes met stukjes wandelen tussendoor. De afstanden die ik rende werden steeds langer. Ik probeerde zoveel mogelijk 3x per week te trainen, en de tempo's af te wisselen. Ik merkte dat dit hoe dan ook effect had. Ik heb zo goed als het ging de afstanden van het schema van Sportrusten aangehouden, rekening houdend met wat mogelijk was i.v.m. mijn blessure.
Op 4 juni heb ik 16 km gelopen bij de halve van Ermelo. Dat was voor het eerst sinds maanden dat ik weer wat kilometers achter elkaar kon hardlopen, zonder te wandelen tussendoor. Ik heb wel bij iedere waterpost een stukje gewandeld. En na 13 km voelden mijn benen als beton. Maar ik heb de 16 km wel gered.
Daarna kon ik nog een weekje trainen. Van 15 t/m 18 juni wandelde ik met mijn man de Alkmaarse vierdaagse, 4x20 km. In die week kon ik 1x hardlopen. Vorige week heb ik nog 2x hardgelopen. En verder heb ik zo goed mogelijk uitgerust. Om naar omstandigheden optimaal aan de start te kunnen staan.

Ik heb een hartslag aangehouden die lager was dan gewoonlijk tijdens een halve marathon. En dat ging heel goed. Ik ben gefinisht in 2.22.57. In de laatste kilometers ging ik nog wat versnellen, kilometer 20 was mijn snelste kilometer. Ik was een van de laatste lopers, en er werd gezegd dat ik door moest lopen omdat ik anders de limiet van 2,5 uur niet zou halen. Dat vond ik heel vervelend, dus ik heb een sprintje getrokken om daar van af te zijn. Ik wist zelf wel dat ik op tijd zou finishen, echt wel binnen 2,5 uur na het startschot. Ik kon het nog prima volhouden, maar ik wilde niet teveel van mijn lichaam vragen

Hoe dan ook: met de principes van Sportrusten als leidraad heb ik toch een goede halve marathon kunnen lopen. Ik heb gemerkt dat het heel veel scheelt op welke hartslag je loopt. Nooit eerder heb ik op zo'n lage hartslag een halve gelopen. Zo lukte het allemaal goed, ondanks dat ik niet bepaald optimaal heb kunnen trainen. Verder heb ik er vertrouwen in gekregen dat het helemaal niet nodig is om lange afstanden te trainen. Alleen al 3x per week trainen, en daarnaast fitness en wandelen, doet bij mij wonderen.
En de blessures? Die zijn helemaal over! Ik ben klaar voor mijn volgende uitdaging, dat is de Marathon van Amsterdam. 8-)
RunningRob - Sportrusten

Re: Halve marathon gelopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dank voor je mooie verslag!

Gefeliciteerd met je prestatie! Hulde!

Op naar de marathon :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie