interval ipv intensieve training

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Nikki Damen - Berlijn 2022

interval ipv intensieve training

Bericht door Nikki Damen - Berlijn 2022 »

Hoi,

Ik wil graag af en toe de intensieve training gaan vervangen door een intervaltraining, omdat dat dat voor mij toch de beste manier is om snel sneller te worden. Stel dat voor zo'n training in het schema 6 km staat, is dan de hele intervaltraining in totaal 6 km, of de tijd binnen de training die je voluit gaat?

En mijn tweede vraag, wat is jullie advies voor de meest effectieve intervaltraining, dus hoeveel x zoveel minuten hard/rustig?

Dank!

Nikki
RunningRob - Sportrusten

Re: interval ipv intensieve training

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nikki,

Het totaal van je interval (dus de snelle plus de rustige stukken samen) mogen 6km zijn.

Je kunt lange en korte intervallen afwisselen, dan blijft het leuk en dat levert ook het best resultaat.
Voor de langere intervallen (400m of langer) kun 2/3 snel, 1/3 langzaam aanhouden. Dus bijvoorbeeld 500m snel, 250m rustig.
De korte intervallen kun je even lang snel als langzaam gaan (dus 100m snel, 100m rustig)

Wat ik ook leuk vind is een hele korte interval die je echt voluit doet. Bijvoorbeeld 30 sec snel, 2min rustig. Dit doe je dan bijvoorbeeld 6 of 8 keer. De rest van de afstand loop je dan op een rustig tempo (om in jouw voorbeeld aan de 6km te komen). De 30 seconden loop je dan knetterhard.

Loop bij een interval wel altijd goed warm voordat je aan de intervallen begint.

Genoeg info?

Blijde groet,
Rob
Nikki Damen - Berlijn 2022

Re: interval ipv intensieve training

Bericht door Nikki Damen - Berlijn 2022 »

Ja genoeg info, dank!
Plaats reactie