Marathon tempo vs hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ivar van Tol

Marathon tempo vs hartslag

Bericht door Ivar van Tol »

Hoi Rob,

Zo in de laatste week begint de gezonde spanning toch een beetje op te lopen en ook het wedstrijdplan heb ik nog niet helemaal duidelijk qua tempo en hartslagen.
Volgens mijn snelste 10 (39:39) zou ik 4:37 gemiddeld kunnen lopen over de hele marathon, maar mijn laatste loopjes op lage MHS heb ik allemaal op 4:10 gelopen. Hoe kan ik het het beste aanpakken, ik vind het een beetje eng om de tempo's uit mijn laatste trainingen te lopen maar ik wil er wel het maximale uithalen qua eindtijd. Concreet is mijn vraag, ga ik op mijn hartslag letten en redelijk snel van start (lager dan mijn prognose) of ga ik gewoon strak 4:37 lopen en proberen dit vol te houden (uit mijn vorige twee Marathons weet ik dat er altijd verval optreedt).

Groet, Ivar

PS ik ben groot fan van dit schema! Fitter dan ooit met een glimlach.
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathon tempo vs hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ivar,

Wat liep je op je andere twee marathons? Komt dat in de buurt van de 4:37 of toch sneller?

Het verschil tussen 4:10 en 4:37 is best wel groot, dus ik zou toch wat onder je lage marathonhartslag beginnen en eens kijken hoe het gaat.
Dus b.v. rond 4:30min/km. Je hartslag kan dan oplopen tot ergens tussen lage en hoge marathonhartslag in zo rond km 30. En kun je op gevoel verder.

Succes!
Rob
Ivar van Tol

Bericht door Ivar van Tol »

Hoi Rob,

Ik heb mijn twee marathon allebei boven de 5:00 gelopen, maar toen was ik niet zo fit als nu.
Ook heb ik een halve gelopen in 4:13 maar ook toen was ik niet zo fit als nu.
Ik ga gewoon weg op 4:30 en hou mijn hartslag goed in de gaten.

Dank voor de hulp en op naar een DIKKE PR :D

Groet,

Ivar
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Succes zondag!

Groet,
Rob
Plaats reactie