Corona - hoe schema weer oppakken?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Rosalie Kuiper

Corona - hoe schema weer oppakken?

Bericht door Rosalie Kuiper »

Hallo,

Een week of twee geleden stond mijn eerste halve marathon gepland. De dag zelf test ik positief op Corona. Zelf was ik op dat moment nog erg optimistisch om een andere halve te lopen twee weken later.
Van Corona zelf ben ik niet echt ziek geweest; dagje koorts en hoofdpijn en erg verkouden. Vorige week maandag (dus 1.5 wk na mn positieve test) voor het eerst weer gerend en wat viel mij dit tegen. Afgelopen vrijdag nog eens geprobeerd (11km) maar mijn hartslag was een stuk hoger dan normaal en ook het herstel er na viel ook tegen. Wat baal ik.

Maar nu.. ik heb me ingeschreven voor een halve marathon op 11 juni aanstaande. Hoe pak ik het schema weer op? Wat is wijsheid qua opbouw na Corona? Qua uithoudingsvermogen lukte het wel maar mijn hartslag was zoveel hoger dat het niet lekker voelde.

Dus eigenlijk: hoe en wanneer (of vanaf welke week) pak ik mijn 100-dagen schema op om op 11 juni weer klaar te zijn voor een halve.

Daarnaast; zijn er meer mensen die moeite hebben met het oppakken van het hardlopen / sporten na Corona?
Birgit Oostveen

Re: Corona - hoe schema weer oppakken?

Bericht door Birgit Oostveen »

Hai, wat balen zeg. Komt veel voor denk ik zo. Ik zou gewoon beginnen daar zodat je op dag 100 op 11 juni zit, dus dag 17 ofzo? Dan kom je precies goed uit. Verlang geen goede snelheid bij geen enkele training in het begin focus echt alleen op je hartslag het gaat echt supersnel weer beter. Ik spreek uit ervaring.
Succes! Birgit
RunningRob - Sportrusten

Re: Corona - hoe schema weer oppakken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rosalie,
Rosalie Kuiper schreef: 20 mar 2022, 17:41 Daarnaast; zijn er meer mensen die moeite hebben met het oppakken van het hardlopen / sporten na Corona?
Ik heb wonder boven wonder (nog) geen Corona gehad, maar wel ervaring met weer opstarten na een hernia, en zoals Birgit ook als zegt: het valt vaak in het begin tegen. Eerst gewoon maar even "vogels kijken" en de afstand weer opbouwen (bij langdurige ziekte), en daarna weer tempo's gaan lopen. Belangrijkste is wel eerst goed uit te zieken en niet te vroeg weer beginnen, zeker niet na koorts.

(N.B. Bij een blessure kan bewegen uiteraard wel nodig zijn.)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie