Omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Mariel Vermeulen

Omslagpunt

Bericht door Mariel Vermeulen »

Goedemiddag :),

Vanuit het schema heb ik toch nog een vraag over het omslagpunt. Ik ben bezig met het halve marathon schema en mijn schoonmoeder met het marathon schema. Toen ik deze week bij haar was vroeg ze me waarom ik mijn omslagpunt zo laag had ingesteld. Ze gaf aan dat dit veel hoger zou liggen (5/10 slagen onder je maximale hartslag, waarbij haar omslagpunt 180 was, en mijne naar verwachting ook op 180/185 zou liggen).

Vervolgens gaf ik haar aan dat als ik dit omslagpunt aanpaste, ik moest lopen tegen het omslagpunt aan. Als ik mijn omslagpunt naar 180 aanpas, betekent dit bij mijn schema dat ik moet lopen met gemiddelde hartslag tussen de 165 en 185 (natuurlijk wisselend per loop). Dit vind ik best hoog en pittig. Vervolgens liet mijn schoonmoeder haar schema zien (dus met omslagpunt van 180), waarbij zij moest lopen met een hartslag tussen de 145 en 165. Hoe kan het nu dat hier zoveel verschil in de schema’s zit met de eenzelfde omslagpunt?

Alvast bedankt. Mariël
Harold Mol

Re: Omslagpunt

Bericht door Harold Mol »

Hoi Mariel,

de afstand gok ik. je schoonmoeder loopt 2x zo ver. zou je voor de 10 trainen dan loop je zelfs boven je omslag.
en wellicht hebben jullie ook verschillende tijden voor je snelste 10 km (de andere parameter naast je omslag om je hs te bepalen)?

omslag ligt 1 tot 6 hs onder je max volgens de test i.p.v. 5 tot 10 hs. komt je omslag nog iets hoger wss.

groet Harold
WillekeO

Bericht door WillekeO »

Het tempo voor de hele marathon ligt een stuk lager dan die voor de halve.
Vorig jaar heb ik getraind voor de hele. Dat was veel makkelijker en relaxter dan nu ik bezig ben voor de halve marathon. Het is echt heel anders. Trainen voor de hele marathon is relaxt. Voor de halve is best pittig.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Mariël,

Wat ook meespeelt is je 10km tijd, je omslagpunt is ongeveer de hartslag die je 10km of een uur vol kunt houden. Het maakt daarom nogal een verschil of je pakweg 2 uur over je race doet bij een halve, of 5 uur voor een hele. Vandaar het verschil tussen de halve en de hele marathon.

Blijde groet,
Rob
Mariel Vermeulen

Bericht door Mariel Vermeulen »

Bedankt allemaal :).
Plaats reactie