kriebelt naar meer

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Joost Vandenweghe

kriebelt naar meer

Bericht door Joost Vandenweghe »

Ik heb een vraagje ivm het schema.

Bij mij ligt het hoogtepunt absoluut in het begin van de week. Ikheb net week 3 van het schema erop zitten en dit was het schema voor afgelopen week :

Maandag : 6 km aan 144-150
Maandag : functional fitness (core stability)
Dinsdag : 10 km aan 134-138
Woensdag : rustdag
Donderdag : 5 km vogels (of netflix) kijken (op de loopband)
Vrijdag : rustdag
Zaterdag : 10 km voluit
Zondag : rustdag

Nu, de eerste 2 weken had ik wat last, maar nu is het easy peasy, wil ik precies nog bijtrainen omdat het te gemakkelijk, te kort, te rustig lijkt, vooral 2de helft van de week.

Heeft het zin om mijn afstanden gewoon te verlengen of maak ik dan net cruciale fout?

Ik heb vorige zomer wel eens 20 km gelopen, maar vraag me nu, na 3 weken, al concreet af of ik met deze belasting een run van 3-4u wel ga aankunnen.

(ik heb het gevoel dat ik nogal vroeg aan het panikeren ben)
WillekeO

Re: kriebelt naar meer

Bericht door WillekeO »

Vorig jaar heb ik het schema gevolgd en in oktober de marathon van Amsterdam gelopen. Ik vroeg me ook af of het wel zou lukken, maar tot mijn grote verrassing kon ik na kilometer 14 gewoon doorlopen. Ik bleef rennen en rennen, terwijl er steeds meer lopers waren die af en toe een stukje moesten wandelen. Conclusie: het kan echt! Pas na 30 km werd het echt zwaar. Maar dat is het voor iedereen dan wel.
Joost Vandenweghe

dankjewel, Willeke voor de bemoedigende woorden.
Heb alleen niet het gevoel dat ik voldoende train.
Maar het is dan ook een sportRUSTEN schema...:-)
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Joost,

Wat deed je voordat je aan het Sportrusten schema begon? Als je pakweg 20-30km per week liep dan kun je de belasting goed aan en geeft het niet dat je af en toe wat verder gaat.

Het SportRUSTEN slaat op de rustdagen, je wordt niet beter tijdens de training, je wordt beter tijdens het herstel :)
Dat betekent niet dat je het maar rustig aan moet doen :D

Je rusthartslag vertelt je dat je goed hersteld.

Blijde groet,
Rob
Joost Vandenweghe

dankjewel, Rob.

Ik liep voor de start van het schema al een 30 km per week.

Afgelopen weekend de 10 km voluit training gehad.
Afgerond in 45:25 met gemiddelde snelheid van 13.2 km/h en gemiddelde hartslag van 154.
(Ik heb wel 2 dagen last van de kuiten nu :-))

Mijn doel is de marathonafstand te kunnen lopen, de snelheid an sich doet er niet zo toe voor mij.

Vandaar dat ik graag eens een langere loop wil inbouwen in het schema om zeker te zijn dat mijn gestel de belasting wel zal aankunnen...

Hoe pak ik dat dan het beste aan?
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Joost,

Vooropgesteld dat je geen last (meer) hebt van je kuiten kun je de training op lage marathonhartslag verlengen.

De dagen daarna kun je aan je rusthartslag zien of je goed hersteld. Is deze 5-10 slagen hoger dan normaal, las dan nog een extra rustdagje in, of train wat minder ver of minder intensief dan anders.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie