Benen kunnen tempo niet aan

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ivar van Tol

Benen kunnen tempo niet aan

Bericht door Ivar van Tol »

Hallo Rob,

Ik ben nu een maandje bezig met het honderd dagen schema en ik loop al harder dan ik ooit heb gedaan en het gaat best lekker.
Ik loop alleen tegen het volgende probleem aan, mijn benen kunnen vaak niet harder waardoor ik niet de hartslagen haal die ik zou moeten halen.
Bijvoorbeeld afgelopen woensdag liep ik 4.05 gemiddeld over 7 km met een gemiddelde hartslag van 172 en niet tussen de 174 en 180 (dit was de snelle loop van de week). De momenten dat ik tijdens dit loopje wel in deze zone liep liep ik zo rond de 3:50 per km, maar mijn benen kunnen dit niet veel langer dan 2 km volhouden en dan lopen ze vol en ga ik vanzelf langzamer. Daarom ben ik vandaag gaan intervallen en heb twee ruime kms gedaan waar ik de eerste keer de maximum hartslag van 186 en hem de tweede keer niet veel hoger dan 176 kreeg. De tweede interval kon ik wederom niet harder dan ik deed.
Laatst heb ik een PR gelopen over de 10km en de loopjes op lage marathonhartslag gaan heerlijk, maar de hoge marathonhartslag en de intensieve loopjes worden steeds moeilijker.
Hoe kan ik hier mee omgaan? Ik heb tijdens mijn maximale hartslagtest een hartslag van 192 behaald en dus een omslagpunt van 188, de 192 heb ik laatst weer gehaald met de 10km voluit. Dus die data zouden wel goed moeten zitten.

Met vriendelijke groet,

Ivar
RunningRob - Sportrusten

Re: Benen kunnen tempo niet aan

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ivar,

Ik heb even je trainingen bekeken en ik zie wat je bedoeld:
Als we naar je 10km tijd kijken zou je de marathon kunnen doen op een tempo van 4:42 min/km, je eerste trainingen op (lage) marathonhartslag zaten ook ongeveer op dit tempo, maar ik zie dat je nu beduidend sneller loopt. Wat mij betreft mag je wat lager in je hartslagzones gaan trainen, ik denk dat je dan meer op een realistisch marathontempo zit.

Blijd groet,
Rob
Ivar van Tol

Re: Benen kunnen tempo niet aan

Bericht door Ivar van Tol »

Hallo Rob,

Dankjewel, ik doe ff een stapje terug dan om te kijken of we straks weer kunnen knallen.
Als het alsnog goed voelt ga ik toch weer terug naar het schema. Ik verwacht dat ik mijn 10km nog wel aan kan scherpen en dan kijk ik wel weer verder.

Dankjewel,

Ivar
Plaats reactie