Ik heb moeite met ademhaling onder lopen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Jeroen van Asselt

Ik heb moeite met ademhaling onder lopen

Bericht door Jeroen van Asselt »

Mij lukt het niet om de ademhaling onder controle te krijgen met de beschreven oefeningen van jullie
Wat is de beste manier van ademhalen tijdens het hardlopen.
Ik adem altijd in en uit door de neus
RunningRob - Sportrusten

Re: Ik heb moeite met ademhaling onder lopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeroen,

Even voor de duidelijkheid (want hier heb ik in het verleden wel eens vaker vragen over gehad):
De basis ademhalingsoefening is NIET voor tijdens het hardlopen, maar voor als je in rust bent.

Tijdens het hardlopen kun je gewoon ademen zoals je altijd al doet, zonder er bij na te denken. En dat mag via de neus of via de mond.

Het enige wat je kunt proberen tijdens het hardlopen is langer uitademen dan inademen. Het beste kun je dit doen door stappen te tellen: bijvoorbeeld 3 stappen inademen, 4 stappen uitademen.

Het aantal stappen dat je inademt is altijd minder dan het aantal stappen dat je uitademt, althans voor de lagere tempo's. Ga je snel dan adem je evenveel stappen in als uit.

Het aantal stappen, daar moet je zelf mee experimenteren. Je kunt tijdens een duurloop het aantal stappen dat je doet in een ademcyclus telkens met één verhogen, op een gegeven moment kom je er vanzelf achter dat het niet meer comfortabel loopt. Kies het aantal stappen waarbij je het meest ontspannen loopt. En dit aantal verschilt dus per training. Bij "Vogels kijken" is het aantal stappen dus hoger dan bij een intensieve training.
En wat je ook merkt is dat het aan het einde van een lange duurloop soms weer lekkerder is een stap minder doet per ademcyclus.

Kom je hier verder mee?

Anders hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Jeroen van Asselt

Bericht door Jeroen van Asselt »

Hoi Rob
Nee het ging niet om de basis ademhaling oefening, maar om het langer uitademen tijdens het lopen. Zodra ik me daar op ga concentreren dan lukt met het totaal niet. Geen van de 3 oefeningen die staat beschreven door jullie om het uitademen te verlengen.
Verder was mijn vraag nog wat het beste is om te ademen tijdens het rennen. In door de neus en uit door de mond? Beide door de neus of juist door de mond? Of maakt het allemaal niet uit?
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeroen,

Als je ademt door de neus dan verlies je minder vocht door het ademen. Het heeft licht de voorkeur.
Maar als je echt snel gaat lukt het vaak niet om door de neus te blijven ademen.

Als de oefeningen niet lukken, laat het dan. Dan is ook geen probleem.

Mijn eigen ervaring is dat het prettigst is in en uit door de neus of in en uit door de mond. In door de neus en uit door de mond (of andersom) is niet prettig tijdens het rennen.

Succes!
Rob
Plaats reactie