Als ik hartslag aanwijzing volg dan wandel ik

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
mirjamp

Als ik hartslag aanwijzing volg dan wandel ik

Bericht door mirjamp »

Goedemiddag,

Ik ben nu op dag 55 van mijn schema. Aan het begin vond ik het behoorlijk frustrerend omdat het echt niet lukte om mijn hartslag laag te houden. Ik heb het na een tijdje losgelaten en ben gewoon de afstanden gaan rennen. Ik weet dat t juist het idee is om je aan de hartslag te houden maar ik wilde ook blijven rennen ipv wandelen.
Maar goed nu ik halverwege ben toch nog maar een post in deze groep... het lukt me niet om hartslag zo laag te houden. Ik sta dan bijna stil.
In het boek "De Hardloop revolutie" lees ik op blz 22 dat de trainingen voor Koen zwaar zijn en hij heel hard moet lopen. Bij mij is het dus het tegenovergestelde. Vogels kijken loop ik net zo snel als de andere drie trainingen. Ik vind het nogal demotiverend eerlijk gezegd.

Ik heb inmiddels ook een stryve aangeschaft. Dat verwart me nog meer. Volgens Stryd is mijn critica power 216W (3,59W per kg). En zou ik volgens de race calculations de marathon in 2:56 moeten kunnen lopen en de 10k in 37:31, terwijl op de 10k mijn pr 50 minuten is.

Hoe kan ik nu het beste verder gaan?

groet mirjam
Talitha

Re: Als ik hartslag aanwijzing volg dan wandel ik

Bericht door Talitha »

Hoi Mirjam,
Herkenbaar! Ik train voor de marathon met een Stryd, o.a. omdat mijn hartslag ook altijd snel oploopt en ik enorm moet vertragen als ik me aan de voorgeschreven hartslagzones houd.
Ik doe het als volgt:
Vogels kijken: op 65-75% van critical power
Lage marathonhartslag: op 80-85% van critical power
Hoge marathonhartslag: op 90% van critical power
Intensief: op 95 - 105% van critical power
10 voluit: gewoon zo hard mogelijk, als je je PR verbetert dan kan je critical power mee stijgen. En af en toe, halverwege de training, intervallen volgens de Running Rob methode (30 sec. sprinten, 2 minuten joggen, 8x herhalen)
Ik vind het heel fijn om zo te trainen.
Let op: Stryd gaat ervan uit dat je de marathon op 90% van je critical power loopt. Daar is de tijd van de race calculator op gebaseerd. Toevallig heb ik vandaag zelf 12km gerend op 90% van mijn critical power, dat houd ik zeker geen hele marathon vol. Ik ga starten op tussen de 80 en 85 procent, en mijn gemiddelde tempo sluit dan aan bij de tempocalculator van Sportrusten: https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... 0k_time=52
Dit is hoe ik mijn weg erin heb gevonden. Hopelijk heb je er wat aan. Veel succes!
Groet,
Talitha
Maartje Claessens

Bericht door Maartje Claessens »

Hoi Mirjam,
Hoe is bij jou je omslagpunt bepaald? Ik heb afgelopen zaterdag de veldtest gedaan en toen kwam ik 10 hoger uit dan bij de bepaling bij een SMA.
Nu 167, eerst 157. Bij 157 was ik ook op een marathonhartslag gekomen die voor mij veel te laag zou zijn om te kunnen rennen.
Groet, Maartje
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Mirjam,

Ik heb nog twee opmerkingen:
1) Probeer, als het lopen op hartslag / power niet bevalt eens op marathontempo te lopen. Je marathontempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Als je dit een paar keer hebt gedaan leer je ook beter wat je marathonhartslag / marathonvermogen zou moeten zijn.
2) Stryd kan pas echt goed je vermogens bepalen als je verschillende soorten trainingen hebt gedaan, waaronder een paar echt voluit trainingen. Verder moet je even oppassen dat als je een hartslagmeter hebt die ook zelf vermogen kan meten (Polar Vantage V bijvoorbeeld) je ALTIJD een Stryd moet gebruiken tijdens je training, anders geeft je hartslagmeter zijn eigen vermogensmeting door aan de Stryd app en dat vervuilt de analyse.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

Blijde groet,
Rob
Muriel Smulders

Bericht door Muriel Smulders »

Hoi Mirjam,
Heel herkenbaar. Toen ik in de mail las dat de trainingen zwaar zouden zijn had ik nog een beetje hoop op normaal lopen maar ook ik moet een flinke stap terug. Al na 200 meter zit ik op de HS zone dat ik moet lopen en tussendoor moet ik echt een paar keer wandelen om de hartslag naar beneden te corrigeren. Het moeten 'sjokken' geeft ook echt geen voldaan gevoel maar eerder schaamte en frustratie.
De reden dat ik sinds een paar maanden ook op lage HS train en vandaag ben begonnen aan het 100 dagen halve marathonschema is om sneller te worden zonder me (qua hartslag) helemaal stuk loop.
Ik loop al 20 jaar hard.Afgelopen jaar iedere maand een halve marathon gelopen dus ergens is mijn conditie prima. Maar wil ik een, in mijn ogen, normale tijd lopen (10km 'makkelijk' onder het uur) en een halve rond de 2u10 dan red ik dat wel maar ga ik wel stuk en met hartslag ruim boven omslagpunt.

Ik vind het knap dat je al op dag 55 zit. Mentaal gaat het een dobber voor me worden en de twijfel of het me iets gaat opleveren meer dan 100 dagen langzaam lopen :-)

Muriël
RunningRob - Sportrusten

Hoi Muriël,

Hoe gaat het met je tempo? Komt dit wel overeen met het verwachte tempo? Anders zijn wellicht je zones toch te laag gezet.
Als je je tempo niet weet kun je dat hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Ik hoor graag van je!
(En Mirjam, als je nog twijfelt, deze vraag geld eigenlijk ook voor jou? ;) )

Blijde groet,
Rob
Muriel Smulders

Hoi Rob,
Naar welk tempo moet ik dan kijken?
Als ik mijn 10 invul dan klopt het tempo wel van de halve marathon.
Ik heb dan 57 minuten ingevuld als snelste 10. Dat is wel lang geleden maar denk wel dat ik het kan als ik mijn best doe. Meestal liep ik de 10 in iets meer dan een uur maar deed dan ook niet mijn best heel snel te zijn. Mijn halve marathons afgelopen jaar wisselde tussen de 2.12 en 2.20, afhankelijk van weer en fitheid.

Vandaag liep ik dus 7km bovenin D2 en tempo was wat op halve marathonschema.

Ik zit echt heel snel in hoge hartslag en dat is dan ook mijn 'probleem' wat ik met dit schema hoop op te lossen. Makkelijker te kunnen lopen :-)
Ik wel best bikkelen maar dan mag er ook wel een snelle tijd tegenover staan :-)

Muriël
Muriel Smulders

Herstel 7.02 zou mijn tempo op de hele marathon zijn. Niet dat ik die van plan ben ooit te lopen :-D
Tempo op de halve zou 6;20 zijn en dat klopt ook wel met de praktijk.

Geen idee waar ik de 7km van vandaag op HS bovengrens D2 tegenaf moet zetten.

Muriël
RunningRob - Sportrusten

Hoi Muriel,

Wat ik bedoel te zeggen is, als je loopt op halve marathonhartslag, wat is dan je tempo. Dit zou ongeveer halve marathontempo moeten zijn. Als ik je goed begrijp loop de dan dus veel langzamer, wat vermoedelijk betekent dat je op een te lage hartslag loopt.

In je eerdere stukje schreef je:
Muriel Smulders schreef: 03 jan 2022, 15:12 een halve rond de 2u10 dan red ik dat wel maar ga ik wel stuk en met hartslag ruim boven omslagpunt.
Dit betekent dat vermoedelijk je omslagpunt hoger ligt dan wat je nu aanhoud. Je omslagpunt is ongeveer je gemiddelde hartslag die je haalt als je 10km echt knetterhard loopt. Als jij zegt dat je de stuk gaat op de halve op een hartslag boven je omslagpunt, dan klopt je omslagpunt niet ;)

Kun je eens een (langere) training op 6:20 min/km lopen en kijken wat je gemiddelde hartslag dan is? Ik ben erg benieuwd.

Blijde groet,

Rob
Muriel Smulders

Hoi Rob,

Hieronder een overzicht van recente loopjes (in nov en dec) op ca 6:20 min/km
21.1km tempo 6:14 gem hs 161
11km tempo 6:25 gem hs 154
11km tempo 6:25 gem hs 153
10km tempo 6:30 gem hs 159
15km tempo 6:20 gem hs 163
10km tempo 6:19 gem hs 154
21,1km tempo 6:08 gem hs 167

Ik heb 2 x mijn omslagpunt laten berekenen. 1 x via sportrusten in Rotterdam en kwam toen op 170. Paar maanden later in het ziekenhuis bij een uitgebreide sportmedische test en toen kwam daar 160 uit.

Muriël
RunningRob - Sportrusten

Hoi Muriël,

Dank voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wat mee.

Als ik je gegevens terugreken dan kom ik op een omslagpunt van ongeveer 173 uit. Kun je dat eens invullen in je schema en kijken hoe het gaat?
Met deze hartslagen kom je meer in de buurt van het gewenste tempo en is het wandelen tijdens de trainingen ook voorbij (hoop ik ;) )

Kan het zijn dat de sportmedische test op een fiets is uitgevoerd? Want dan vermoed ik dat 160 je omslagpunt voor op de fiets is. Dit omslagpunt scheelt namelijk ongeveer 10-15 slagen met je omslagpunt voor het hardlopen.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Muriel Smulders

Hallo Rob,
Dank je wel voor je antwoord. Ik had mijn omslagpunt nu op 165 gezet (gemiddelde) maar zal deze wat hoger zetten zoals je aangeeft.
En nee, de test was op een loopband gedaan juist om de meest nauwkeurige meting te krijgen en dus niet op de fiets.

Muriël
RunningRob - Sportrusten

Mmm, dan ben ik toch bang dat ze iets te snel gestopt zijn. Maar er kunnen ook andere redenen zijn. Een test is ook maar een momentopname.

kijk even hoe het gaat de komende tijd en als je vermoeden hebt dat er nog iets niet klopt hoor ik het graag!

Succes!
Rob
Plaats reactie