De juiste hartslag zones instellen (Garmin).

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Harold Mol

De juiste hartslag zones instellen (Garmin).

Bericht door Harold Mol »

Goedemiddag,

Iemand ervaring/tips m.b.t. het instellen van de juiste hartslagzones op een Garmin 245? Ik blijf hier maar mee sukkelen.
Alhoewel het lichaam (rusthartslag) zelf vaak wel aangeeft hoe je ervoor staat, vind ik het fijn om na een training op mijn horloge te zien of de training productief was of niet, hoe lang ik bij benadering zou moeten rusten voordat ik een nieuwe training start en wat mijn eventuele mogelijke tijden zijn op verschillende afstanden. Allemaal mooie tools van mijn Garmin 245, maar waardeloos als je de zones niet correct instelt.

De Garmin kan het automatisch instellen, op basis van je max. hartslag of als percentage van je omslagpunt. Ook zou je zelf de % kunnen instellen.
Uit een veldtest die ik ooit gedaan heb, kwamen D1,D2 en D3 zones op basis van mijn omslagpunt. In het boek 'De hardlooprevolutie' lees ik ook de D1, D2, D3 en AT+ zone. Mijn Garmin heeft het weer over zone 1 t/m 5, waarbij alle zones 10% groot zijn, dus zone 1 van 50-60% max HF, zone 2 60-70% max HF, zone 3 70-80% max HF, etc. Terwijl de D-zones vaak weer lopen van bv 65-75%, 75-85% etc.

In het boek zag ik de vergelijking:
D0 -> zone 1
D1 -> zone 2
D2 -> zone 3
D3 -> zone 4
AT+ -> zone 5

Iemand hier een idee van hoe dit het beste in te stellen is op mijn Garmin? Mijn HF max ligt rond 181, omslagpunt 178.

Groet Harold
RunningRob - Sportrusten

Re: De juiste hartslag zones instellen (Garmin).

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Harold,

Uit een ander berichtje maak ik op dat je traint voor de hele. Wat ik dan altijd doe is de zones zo instellen dat ze overeenkomen met de zones in mijn schema:
zone 1: alles onder lage marathon hartslag
zone 2: lage marathonhartslag
zone 3: hoge marathonhartslag
zone 4: boven hoge marathonhartslag tot omslagpunt (intensieve trainingen)
zone 5: alles boven het omslagpunt

Dat maakt het instellen van de trainingen ook makkelijker: je kunt dan bij de training gewoon aangeven in welke zone(s) je wilt trainen.
Wil je toch liever op de "normale" zones trainen: die staan hier:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/
(voor het geval je die nog niet wist)

Blijde groet,
Rob
Harold Mol

Re: De juiste hartslag zones instellen (Garmin).

Bericht door Harold Mol »

Hoi Rob,

De berekening van de normale zones had ik al gevonden. Als ik die aan hou, loop ik eigenlijk alle trainingen in D2. Is mijn bandbreedte groot (20 hartslagen) en krijg ik niet steeds de melding/signaal dat ik erbuiten loop maar moet ik wel regelmatig kijken waar ik dan zit.

De optie die je aangeeft m.b.t. instellen van zones met de zones uit het schema had ik nog niet bedacht maar lijkt me inderdaad wel handig met het instellen van de trainingen. Bandbreedte is heel klein (4 hartslagen per zone) dus heb ik snel een signaal als ik erbuiten kom. Benieuwd hoe Garmin dan de belasting berekent en het herstel voorspelt. Ik ga daar eens een paar weken mee aan de slag.

Dankjewel.
Plaats reactie