Halve marathon schema in D3. Liever D2
-
Bernd Wolve
Halve marathon schema in D3. Liever D2
Afgelopen week heb ik het 100 dagen programma voor de halve marathon aangeschaft. De reden is als volgt. Ik zit de laatste tijd regelmatig op de racefiets, maar kreeg last van mijn schouders. Bikefit hielp niet, dus wil weer gaan lopen.
Ben de eerste keer in jaren weer gaan lopen en liep heerlijk 10-12km in een uur. Ik wil niet gaan trainen voor een 10k, maar een marathon vind ik ook teveel van het goede ineens. Vandaar de halve.
Het hoofddoel van het sporten, nu dus lopen, is voor mij vooral ontspanning, fitter worden, beetje afvallen, mentaal sterker worden. Eigenlijk allemaal zaken die, als ik het goed begrijp, bij D2 horen.
Als ik het trainingsschema voor de halve bekijk, ben ik heel veel in D3 bezig. Wat zouden jullie mij aanraden om te doen? Wat langere afstanden in D2 gaan lopen, of toch het schema aanhouden. Ik heb het gevoel dat ik wellicht het verkeerde schema gekocht heb. Graag jullie advies.
Bij voorbaat dank!
Ben de eerste keer in jaren weer gaan lopen en liep heerlijk 10-12km in een uur. Ik wil niet gaan trainen voor een 10k, maar een marathon vind ik ook teveel van het goede ineens. Vandaar de halve.
Het hoofddoel van het sporten, nu dus lopen, is voor mij vooral ontspanning, fitter worden, beetje afvallen, mentaal sterker worden. Eigenlijk allemaal zaken die, als ik het goed begrijp, bij D2 horen.
Als ik het trainingsschema voor de halve bekijk, ben ik heel veel in D3 bezig. Wat zouden jullie mij aanraden om te doen? Wat langere afstanden in D2 gaan lopen, of toch het schema aanhouden. Ik heb het gevoel dat ik wellicht het verkeerde schema gekocht heb. Graag jullie advies.
Bij voorbaat dank!
- RunningRob - Sportrusten
Re: Halve marathon schema in D3. Liever D2
Hoi Bernd,
In het schema voor de halve en de hele marathon train je 2 keer per week op wedstrijdhartslag, en voor de halve marathon is dat voor veel lopers op D3. Dat is nu eenmaal het principe van de 100 dagen schema's en daarom wordt het schema voor de halve als best pittig ervaren.
Als je echter geen toptijd wilt / hoeft te lopen, maar gewoon een goede halve is het prima om de trainingen met 5 slagen te verlagen. Dan haal je misschien net het maximale eruit maar je loopt nog steeds een goede halve. De intensieve training kun je dan nog steeds in D3 lopen.
Kom je hiermee verder?
Blijde groet,
Rob
In het schema voor de halve en de hele marathon train je 2 keer per week op wedstrijdhartslag, en voor de halve marathon is dat voor veel lopers op D3. Dat is nu eenmaal het principe van de 100 dagen schema's en daarom wordt het schema voor de halve als best pittig ervaren.
Als je echter geen toptijd wilt / hoeft te lopen, maar gewoon een goede halve is het prima om de trainingen met 5 slagen te verlagen. Dan haal je misschien net het maximale eruit maar je loopt nog steeds een goede halve. De intensieve training kun je dan nog steeds in D3 lopen.
Kom je hiermee verder?
Blijde groet,
Rob
-
Bernd Wolve
Zeker Rob, bedankt voor de reactie. Ik was maandag gestart, merkte dat het vrij hard ging inderdaad. Helaas vond mijn achillespees het ook ineens teveel na 3.5k. Kon dus terug wandelen.
Schema even een weekje verschoven.
Komt vast goed, ik ga mijn best doen.
Kan het zijn dat mijn hartslag zones zijn veranderd nadat ik mijn gewicht heb toegevoegd? De trainingen moeten ineens nog 5 slagen hoger dan eerst.
Schema even een weekje verschoven.
Komt vast goed, ik ga mijn best doen.
Kan het zijn dat mijn hartslag zones zijn veranderd nadat ik mijn gewicht heb toegevoegd? De trainingen moeten ineens nog 5 slagen hoger dan eerst.
Hoi Bernd
Kan het zijn dat je ook een van deze twee hebt aangepast?
Blijde groet,
Rob
Nee, dat kan niet. De enige twee parameters zijn je 10km tijd en je omslagpunt.Bernd Wolve schreef: ↑01 sep 2021, 08:53 Kan het zijn dat mijn hartslag zones zijn veranderd nadat ik mijn gewicht heb toegevoegd?
Kan het zijn dat je ook een van deze twee hebt aangepast?
Blijde groet,
Rob
-
Bernd Wolve
Ik heb volgens mij niets aangepast verder, maar ik zit nog steeds stil met de achillespees blessure helaas. Zodra dat voorbij is ga ik opnieuw een poging wagen.
Aj, beterschap, mocht je vragen hebben hoor ik het graag.
Sterkte!
Rob
Sterkte!
Rob