Terugblik op een maand periodiek vasten

Plaats reactie
René Hoedelmans

Terugblik op een maand periodiek vasten

Bericht door René Hoedelmans »

Ik zit nu al sinds januari in het sportrusten programma en heb dus al verschillende uitdagingen voltooid.
Bij aanvang van de maand keek ik er een beetje tegenop. Hierbij herinnerde ik me het 5 kilo kwijt programma waarbij ik heel veel tijd kwijt was met het voorbereiden van eten en erg veel van mijn aandacht en inspanning vergden.

Omdat ik niet als doel had om gewicht kwijt te raken ben ik ook vrij los omgegaan met de maaltijden.
Hierbij zorgde ik wel voor voor de 400gr groenten op een dag en beperkte koolhydraten maar at tot ik vol zat met soms ook zoetigheid erbij (taartje bij de lunch op de verjaardag van mij dochter bijvoorbeeld ;-).
Waar ik me wel aan hield waren de twee eetmomenten per dag, iets wat ik eerder moeilijk vond omdat ik veel eetmomenten had (appeltje, nootjes voor de tv in het weekend etc.) en geen zoetstoffen/suiker etc.

De eerste dagen ben ik ingegaan met iedere dag mijn ontbijt een uur uit te stellen tot deze samenvalt met de lunch. Een goede tip die de transitie een stuk makkelijker maakte. Andere tips zoals het goed eten van groenten bij de lunch hielpen ook.
In het vergelijk met 5 kilo kwijt ging me deze maand veel makkelijker af. Met name omdat mijn wereld niet om voeding draaide (wat mag wel/niet) maar alleen om de voedingsmomenten.

Uiteindelijk heb ik wel soms "gezondigd"; een aantal keren 's avonds alcohol gedronken, een keertje buiten het tijdvak gegeten door een uitgelopen etentje en toch af en toe een kauwgompje gekauwd. En ook een keer een raketje ijsje gegeten met mijn dochtertjes op een warme dag. Merkte hier meteen dat mijn bloedsuikerspiegel direct van de leg was, ook interessant om mee te maken ;-).

Wat betreft de voordelen zoals meer focus ed, moet ik bekennen dat ik deze niet echt heel erg ervaren heb. Uiteindelijk ben ik ondanks mijn losse omgang met het eten toch 5 kilo afgevallen (startte rond de 80 kg en eindig op 1 oktober met 74,4 kg) , waarschijnlijk door mijn combinatie met sporten.

Leuk om (wederom) te merken dat je lichaam zich zo snel aanpast aan een nieuw patroon, op naar de volgend uitdaging.
(Ben trouwens wel blij dat ik weer zoetjes in de koffie mag doen ;-) ).
Janneke - Sportrusten

Re: Terugblik op een maand periodiek vasten

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste René,

Wat ontzettend mooi om je ervaring te lezen.
Interessant dat het 5 kilo kwijt je aandacht op voeding leek te vergroten en het aantal eetmomenten je eigenlijk meer brengt.
Supergoed gedaan. Complimenten!

Groetjes, Janneke
Plaats reactie