Op 2 juli ben ik begonnen met het 100-dagen schema ter voorbereiding op de marathon van Leiden op 10 oktober. Ter voorbereiding hierop heb ik op 29 juni 10km voluit gelopen om mijn omslagpunt te berekenen. Dat is aardig gelukt. Na 6km kreeg ik steken in mijn zij maar na 2km doorbijten kon ik de 10km goed vol maken met onderstaande gegevens als resultaat.Op basis hiervan heb ik een marathonhartslag van 151-152 uit het schema gehaald en ben ik gestart met trainen.
Het is me tot nu toe aardig gelukt om het schema te lopen. Tijdens een paar weken vakantie in bergachtig gebied is het niet gelukt om alle trainingen te doen en pakte deze trainingen door de hoogtemeters wat anders uit maar ik heb nog steeds vertrouwen in 10 oktober zolang ik het schema vanaf nu weer strikt oppak. Gisteren heb ik weer een training van 12km gedaan en wat ik daarbij (zoals ook al bij eerdere trainingen) constateerde is dat als ik op of zelfs sneller dan mijn beoogde marathontempo start (circa 4:45min/km) dan loop ik de eerste kilometers ruim onder mijn marathonhartslag. Als ik mijn marathonhartslag zou moeten halen dan zou ik erg hard moeten starten en steeds langzamer moeten gaan lopen. Gisteren raakte ik rond de 8km op mijn marathonhartslag en vanaf dat moment heb ik geprobeerd hier op te blijven. Uiteindelijk kwam ik daarmee over mijn gehele training op een gemiddelde hartslag van 145 (zie onderstaande gegevens).
Nu vraag ik mij af of ik hiermee de juiste trainingen maak om uiteindelijk op 4:45min/km te kunnen lopen. Moet ik eigenlijk toch harder lopen tijdens trainingen om mijn lichaam de juiste prikkel te geven of ben ik hiermee wel op de goede weg? Betekent dit dat ik de marathon ook start met een hartslag van onder/rond de 140 en dat deze gedurende de loop langzaam oploopt naar 152 en dat ik vanaf dat moment indien nodig vaart moet minderen om hier niet overheen te gaan?
Hulp is van harte welkom!