Loop ik met de juiste hartslagen / hartslagzones?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Edwin Luitjes

Loop ik met de juiste hartslagen / hartslagzones?

Bericht door Edwin Luitjes »

Hoi,

Inmiddels ben ik bij dag 50 aangekomen van de 100 dagen voor de marathon en ik twijfel of ik mijn trainingen wel met de juiste hartslag loop.

Ik heb in maart dit jaar een sportmedische keuring gedaan en daaruit kwam dat mijn max hr 195 is (leeftijd: 55jr). Mijn omslagpunt is toen gesteld op 170. Mijn rusthartslag (slaap) is rond 44-45, of overdag net boven de 50 spm.
Als ik als omslagpunt in het 100dagen schema 170 invul dan dan loop ik een intensieve training (D2) op hartslag 137-153. Maar dat voelt niet echt als een inspanning. Ik heb daarom mijn omslagpunt maar een beetje omhoog gegokt naar 175 zodat D2 naar 141-158 is gegaan. Ook nog niet super intensief, maar wel wat inspannender.

Mijn vraag is eigenlijk: haal ik nu wel alles uit mijn trainingen? Ook de trainingen op een laag of hoog marathon tempo? Ik heb nu soms het gevoel dat ik meer of harder moet lopen en twijfel een beetje of ik me wel goed voorbereid op de marathon (17 oktober Amsterdam)
WillekeO

Re: Loop ik met de juiste hartslagen / hartslagzones?

Bericht door WillekeO »

Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik heb het opgelost door te gaan lopen op tempo's die prettig voelen, en ik ben gaan lopen op de hartslagen die daar bijhoren.
Mijn eerste marathon liep ik in in 5 uur en 10 minuten. Waarbij ik 600 meter teveel heb gelopen omdat de route niet duidelijk was aangegeven, en door de stress kwam ik de man met de hamer tegen. Mijn hoge marathontempo heb ik bepaald op een tempo van ongeveer 7.16 per minuut. Inmiddels ben ik sneller geworden op die hartslag, ik zit op dag 45.
Voor mijn trainingen op lage marathon hartslag zit ik ongeveer 6 hartslagen lager. En voor de tempotraining ongeveer 5 of 6 slagen boven de hoge marathon hartslag.
Dit bevalt mij goed, dus ik laat het zo. Mijn tempo gaat omhoog, ik moet steeds meer moeite doen om mijn hartslag te halen, maar als ik daar eenmaal ben dan is dat het niveau waar ik als vanzelf op blijf lopen.
Ik loop nu op de hartslagen waarbij ik het gevoel heb dat ik die langdurig vol kan houden. Niet te snel, niet te traag.

Ik train ook voor de marathon van Amsterdam. Wat zou het cool zijn als die doorgaat!!!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Edwin,

Een snelle check: je training op (lage) marathonhartslag zou je ook ongeveer op marathontempo moeten gaan.
Je marathontempo kan je hier vinden:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Als ik kijk naar je trainingen dan zou ik verwachten dat je lage marathonhartslag zo rond de 152 is, (dus zone 150-154).
Dus je kunt je omslagpunt zo instellen dat je lage marathonhartslag training in deze zone zit.

Kan het zijn dat je test op een fiets is gedaan? Want je omslagpunt voor het hardlopen is hoger dan voor op de fiets.

Blijde groet,
Rob
Edwin Luitjes

Bericht door Edwin Luitjes »

Hoi Rob,

Dank voor je advies:)! Blij mee.

De test is inderdaad gedaan op de fiets, en daarna omgerekend naar het hardlopen. Mijn Max HR op de fiets was 185.

Mijn omslagpunt heb ik verhoogd naar 183 om de 150-154 lage marathon HR te krijgen.
Ik denk dat je wel goed zit met mijn lage marathon hartslag van rond de 152. Als ik loop op een HR 150 dan voelt dat als iets wat prima vol te houden is voor een lange afstand.

Eind september loop ik de CPC hier in Den Haag (10km), dat lijkt me wel een mooi moment om te kijken waar ik sta. Het is een relatief vlak parcours, wat ook wel fijne is, want ik heb nu de 10km voluit in de duinen gelopen. Weinig (geen...) vlakke stukken en dat scheelt vast iets in mijn 10km tijd.

Groet!

Edwin
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Goed te horen,

Succes!

Rob
Plaats reactie