Marathon bij 28 graden en acclimatiseren

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Jacques Smeets

Marathon bij 28 graden en acclimatiseren

Bericht door Jacques Smeets »

Op 28 november a.s. loop ik de marathon van Curacao. Gisteren mijn 14 km schema gemaakt. Ik zie dat ik in de week voorafgaande aan de marathon dan 2 keer 12 minuten mag lopen (volgens het schema).

Vraag 1: De woensdag voor de marathon kom ik vanuit Nederland aan op Curacao. Dan heb ik nog 3 dagen om te acclimatiseren. Als ik maar 2x 12 minuten mag lopen, hoe kan ik dan wennen aan het lopen in deze hoge temperatuur en hoge vochtigheid? Wat is het advies.

Vraag 2: Zijn er ook alternatieven om te acclimatiseren ipv hardlopen.

Vraag 3: Wat kan ik vooraf in Nederland doen om aan deze temperaturen te wennen? Bezoek aan de sauna?

Ben benieuwd naar jullie (verdere) tips en trucs.
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathon bij 28 graden en acclimatiseren

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jacques,
Jacques Smeets schreef: 09 aug 2021, 15:09 Vraag 1: De woensdag voor de marathon kom ik vanuit Nederland aan op Curacao. Dan heb ik nog 3 dagen om te acclimatiseren. Als ik maar 2x 12 minuten mag lopen, hoe kan ik dan wennen aan het lopen in deze hoge temperatuur en hoge vochtigheid? Wat is het advies.
Voor een marathon is het zaak goed uit te rusten, vandaar dat je maar 2x 12 minuten loopt. Ik heb er op zich geen moeite mee als je wat langer lekker rustig gaat hardlopen of een lange wandeling gaat maken om wat te wennen aan het klimaat.
Jacques Smeets schreef: 09 aug 2021, 15:09 Vraag 2: Zijn er ook alternatieven om te acclimatiseren ipv hardlopen.
Een lange wandeling maken of een fietstochtje maken.
Tijdens de marathon veel drinken en koelen, wat erg helpt is een natte doek of spons in je nek te leggen.
Jacques Smeets schreef: 09 aug 2021, 15:09 Vraag 3: Wat kan ik vooraf in Nederland doen om aan deze temperaturen te wennen? Bezoek aan de sauna?
Wat je zou kunnen doen is binnen op een loopband trainen. Is dat een optie?
Ik weet dat Abdi Nageeye (zilveren medaille in Tokyo op de marathon) pannen met heet water naast zich neerzette en vervolgens de verwarming voluit zette en dan ging trainen op de loopband om de situatie in Tokyo te simuleren. :D

Blijde groet,
Rob
Jacques Smeets

Re: Marathon bij 28 graden en acclimatiseren

Bericht door Jacques Smeets »

Rob,
Dank je. Goede tips.

1. Die loopband binnen is een optie die ik kan benutten, via een kennis.

2. Ik zal idd. mijn rust nemen na aankomst en gaan wandelen en misschien fietsen.

3. Die natte handdoek ga ik zeker meenemen. Briljant!!

Groet,

Jacques
Plaats reactie