Van intensieve training een interval training maken

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Joost Halve Terschelling

Van intensieve training een interval training maken

Bericht door Joost Halve Terschelling »

Hallo,

Ik doe het 100 dagen marathon schema. In Koen's boek De Hardlooprevolutie beschrijft hij dat de intensieve training ook een interval training mag zijn. Hoe kan ik die het beste vormgeven?

Waar ik zelf aan dacht: voor een training van 6km intensief op HR165 -->
- 6x 1km op HR165 met 3 min rust tussendoor
- 12x 500m op HR165 met 2 min rust tussendoor
- ...?

Wat is jullie advies?

- Wat is een goede duur voor de rustperiode?
- Het duurt meestal even voordat de max hartslag bereikt wordt, vooral bij 12x 500m. Is het dan beter om hard te starten om snel op de 165 te zitten?

Vriendelijke groeten, Joost
RunningRob - Sportrusten

Re: Van intensieve training een interval training maken

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Joost,

Een standaard regel is 2/3 snel, 1/3 langzaam. Dus b.v. 500 meter snel, 250 meter langzaam of 1km snel, 500m langzaam. Jouw suggesties lijken hier wel aardig goed aan te voldoen.
Voor de kortere afstanden (200meter en korter) is het 1 op 1, dus 200m snel, 200 meter langzaam. Je mag zelfs ook nog langer rust nemen (tot je hartslag constant blijft).

Een interval is best als je tempo gedurende het snelle gedeelte constant is. Bij de langere interval kruip je dus naar de gewenste hartslag toe. Bij de kortere afstanden let ik zelf niet zo op mijn hartslag, meer op het tempo omdat je dan vaak hebt dat je hartslag nog steeds omhoog gaat als het snelle stuk alweer voorbij is.

En uiteraard is het van belang eerst even goed warm te lopen voor je aan de interval zelf begint.

Blijde groet,

Rob
Joost Halve Terschelling

Re: Van intensieve training een interval training maken

Bericht door Joost Halve Terschelling »

Helder antwoord, dankjewel!
Plaats reactie