hartslag en tempo

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Desiree

hartslag en tempo

Bericht door Desiree »

Hoi,

Ik ben inmiddels bijna twee weken bezig met trainen. In 2019 heb ik ook middels het sportenrusten programma een marathon gelopen en dat beviel me erg goed. Net als toen merk ik dat ik nu ook weer moeite heb om te lopen op de juiste hartslag. Willen jullie eens meekijken en mogelijk adviseren wat te doen?

Ik train 3 keer per week. De training vogels kijken sla ik over omdat me dit niet lukt qua tijd en fysieke belasting.

Groet Desiree
RunningRob - Sportrusten

Re: hartslag en tempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Desiree,

Fijn dat je weer meedoet en goed dat je even aan de bel trekt.
Ik heb even naar je trainingen gekeken.

Als ik kijk naar je 10km tijd dan verwachten we dat je ruim 5 uur over de marathon zal doen. Is dat ook jou verwachting?
Dit komt overeen met een tempo van ongeveer 7:16 min/km. Kijk ik naar je trainingen dan ga je een stuk sneller.

Maar aan de andere kant heb je soms moeite de hartslag te halen en aan de andere kant loop je soms op een te hoge hartslag. Dus ik kan hier op dit moment ook weinig mee. Je hebt wel het gevoel dat de meting klopt? Je zou eens kunnen proberen de trainingen op marathonhartslag op tempo te lopen en kijken wat dan je hartslag doet.

Ik hoor graag van je.

Blijde groet,
Rob
Desiree

Bericht door Desiree »

Hoi,

Ik heb in 2016 de Eindhoven Marathon gelopen in 4:29uur en in 2019 de Heuvelland marathon (600hoogtemeters en heel veel modder) in 4.49uur. Dus ik heb niet de indruk dat ik langer dan 5uur over de marathon ga doen.
De meting klopt wel denk ik.

Op welk tempo raad je me aan om te lopen om zo uit te testen wat dit doet met mijn hartslag? Ik heb zojuist 10 km gelopen en geprobeerd dit op 6.23 per km te doen. Dit loopt lekker. Niet te hard en niet te langzaam. Mijn gemiddelde hartslag was 160. Ik zie dat deze schommelt tussen de 149 en 169.

Groet Desiree
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Desiree,

Op welk tempo raad je me aan om te lopen om zo uit te testen wat dit doet met mijn hartslag?
Uitgaande van een marathontijd van 4,5 uur is 6:23 min/km is prima uitgangspunt. Dus je hebt een prima test gedaan!

Uitgaande van hartslag 160 op marathontemp train je inderdaad te langzaam. Verder is het zo dat als ik uitga van een marathon van 4:30 dan kom ik uit op een 10k van 52 minuten, dus ik denk ook dat je nog véél harder kunt op de 10 km ;)

Je mag dus 5 slagen hoger gaan trainen dan de trainingshartslagen waar je nu op traint.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie