Wanneer in de hartslagzone

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Sofie Rogge

Wanneer in de hartslagzone

Bericht door Sofie Rogge »

Hallo,

Ik merk dat het 1 tot 1,5 km duurt vooraleer ik in mijn (hogere) hartslagzone geraak. Ik begin langzaamaan, dat is hoe ik altijd van nature gelopen heb. De eerste 5km voelen altijd het zwaarst aan en dan ben ik vertrokken... :-) (tot 21 km tot dusver ;-)).

Klopt dit bij jullie visie/programma? Of is het eerder de bedoeling echt wel sneller te starten zodat je vrijwel meteen (of sneller) in de juiste (hogere) hartslagzone geraakt?

Fijn weekend!
Groetjes,
Sofie
RunningRob - Sportrusten

Re: Wanneer in de hartslagzone

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sofie,
Sofie Rogge schreef: 18 jun 2021, 21:12 Klopt dit bij jullie visie/programma?
Ja, als je vanuit rust begint is je hartslag altijd lager. Simpel gezegd zitten de spieren nog vol met brandstof, als je eenmaal opgang bent dan komt de energietoevoer op gang en gaat ook je hartslag ophoog.
Het is dus niet de bedoeling dat je snel van start gaat om maar zo snel mogelijk in de juiste hartslagzone te komen. Laat je hartslag rustig oplopen en als je dan in de juiste zone bent probeer je dit vast te houden tot het einde van de training.

Overigens is het altijd verstandig om bij de trainingen sneller dan "warmlooptempo" eerst even warm te lopen. Dan zul je ook zien dat het effect minder is als je aan de eigenlijke training begint.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie