welke hardslag voor de marathon trainingen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
_74

welke hardslag voor de marathon trainingen

Bericht door _74 »

Vorig jaar mei ben ik begonnen met de 5km programma (in 25.50). Daarna het 10 km programma gevolgd (in 51.12). En daarna het 1/2 marathon programma wat ik eind april met een eindtijd van 1.52.55 heb volbracht.
Tja dan raad je het al dat ik nu begonnen ben met het marathon programma om dan voor mijn 50ste een marathon te volbrengen :D.
Maar nu twijfel ik wat wat min marathon hartslag zou zijn.
De 1/2 marathon heb ik gelopen met een gemiddelde hartslag van 156 ( waarbij ik de eerste 17 km "rustig" heb gedaan en de laatste 4 km binnen de 5.10 per km). Mijn 10 km heb ik met een gemiddelde hartslag van 162 gelopen.
Ik heb 2,5 jaar geleden een maximaal test gedaan op de fiets bij een sportarts (met mondkap) en daar kwam op de fiets een omslagpunt van 166 uit met daarbij de opmerking dat deze voor lopen rond de 176 zou zitten.
Welke hartslag denk je dat ik moet nemen voor de lange duurlopen en welke hartslag voor de intensieve trainingen?
RunningRob - Sportrusten

Re: welke hardslag voor de marathon trainingen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Ik zie dat je een 100 dagen schema hebt aangemaakt, daarin wordt automatisch aan de hand van je omslagpunt en je 10km tijd je marathonhartslag berekend. je ziet ziet drie zones in je schema terugkomen:
- lage marathonhartslag
- hoge marathonhartslag
- hartslag voor de intensieve training
Dus de hartslag voor je lange duurlopen doe je in de laagste 2 zones, de intensieve training uiteraard in de hoogste zone.

Is dit een antwoord op je vraag? Mocht er nog iets niet duidelijk zijn hoor ik het graag.

Blijde groet,
Rob
_74

Bericht door _74 »

Ik heb het inderdaad ingevuld. In het schema zie ik nu 2 keer de zelfde hartslag bij de 2 duurlopen, en een hartslag voor de intensieve training (de kortere training). Dus geen hoge en lage marathon hartslag......
Wat is dan de hartslag waarmee je de marathon zelf loopt?

Ik vraag dit omdat ik tijdens de halve marathon dus rustig begonnen ben (hartslag 150) en daardoor kon ik de laatste 4 km binnen 5.10 per km lopen waarbij mijn hartslag richting 162 ging. Ben ik dan te langzaam gestart?
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
_74 schreef: 04 mei 2021, 18:01 In het schema zie ik nu 2 keer de zelfde hartslag bij de 2 duurlopen
Check even of alle trainingen wel goed staan in de weekoverzicht:
Klik hiervoor op "Mijn gegevens" en check de "Standaard week-indeling"
Hier moeten 4 verschillende trainingen staan en 3 rustdagen.
Ik vermoed dat hier wat fout staat.
_74 schreef: 04 mei 2021, 18:01 Wat is dan de hartslag waarmee je de marathon zelf loopt?
Dat wordt allemaal uitgelegd in de mails die je ontvangt gedurende de 100 dagen (deze kun je ook terug vinden onderin in je "Dashboard").
Maar in het kort komt het erop neer dat je de marathon begint op lage marathonhartslag, en dat deze gedurende de marathon oploopt naar "hoge marathonhartslag". Tegen het einde van de marathon mag je je hartslag loslaten en op gevoel verder gaan.
_74 schreef: 04 mei 2021, 18:01 Ben ik dan te langzaam gestart?
Het is normaal als je hartslag gedurende de wedstrijd langzaam oploopt. Dus op zich is het niet verkeerd dat je hartslag aan het einde oploopt. Als je merkt dat je aan het einde nog (flink) kunt versnellen had je inderdaad wat sneller kunnen starten. Hoe vaker je een halve loopt, des te beter je dit aan kunt voelen :-)

Blijde groet,
Rob
_74

Bericht door _74 »

Inderdaad stond er iets niet goed in de standaard. (twee keer lage hartslag stond er) dit heb ik aangepast. Dank voor je antwoord
en ik zal verder geduldig afwachten hoe het verder uitgelegd gaat worden wbt de hartslag tijdens de marathon ;)
Groet Milja
Plaats reactie