Graag wat advies

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Corine De Jong

Graag wat advies

Bericht door Corine De Jong »

Hoi Rob,

Wil jij eens meedenken en meekijken in mijn trainingen? Mijn vragen zijn als volgt:
Ik ben nu bij dag 30 en volg het schema zeer nauwgezet;-) (doel=1e marathon) maar merk weinig groei of progressie. Vandaag heb ik 6 km ‘intensief’ gelopen, maar dat voelde verre van intensief….. (voordat ik aan dit schema begon liep ik relaxte 10 km’s met een gemiddelde van 5,45 en nu is het altijd boven de 6 minuten) Dus vraag ik me af of ik wel goed train en/of in de juiste goede zone train? Wat kan ik proberen om wel wat vooruitgang te boeken in tempo? Denk je dat mijn omslagpunt klopt?

Ik heb mijn omslagpunt ongeveer een half jaar geleden laten berekenen bij een sportmedisch advies centrum. Dat was 171 met de fietstest. Ik heb in mijn schema 175 ingevoerd (iets hoger dus i.v.m. die fietstest).
De 10 km in week 3 liep ik met een gemiddelde hartslag van 171 en met een gemiddelde van 5,18 min/km. Voor mijn gevoel was ik diep gegaan…..maar mijn rondetijden waren van begin tot eind vrijwel hetzelfde (geen verval) dus wellicht kan ik nog meer uit mezelf halen….dat ga ik de volgende keer testen.

Wat me opvalt als ik naar mijn trainingen kijk is dit:
1- Bij de trainingen met marathonhartslag laag, lukte het me in het begin niet om in mijn zone te blijven en kwam er steeds een paar slagen boven. Ik heb het nu onder de knie, maar het lage tempo vind ik nog steeds erg lastig.
2- Ik zie weinig progressie in tempo; alle trainingen blijven gemiddeld genomen ongeveer hetzelfde.

Ik ben benieuwd naar jouw visie en tips!

Met vitale groet,
Corine
Maaike De Werk

Re: Graag wat advies

Bericht door Maaike De Werk »

Hoi,
ik ben niet de kenner die Rob is, maar ik denk dat je je omslagpunt inderdaad opnieuw moet berekenen. Bij mij lijkt het verschil zeker een 15-20 slagen te verschillen tussen omslagpunt voor fietsen en voor hardlopen...

(ik wacht zelf ook nog op een nieuwe reactie van Rob op mijn topic, over, jawel, mijn omslagpunt en dus mijn zones! Beetje hetzelfde probleem dus. 😁 )

Groetjes, Maaike
Corine De Jong

Hi,

Het zal vast voor meer mensen herkenbaar zijn! Vind het wel een fijn idee dat Rob even mee kan kijken in de individuele trainingen die ik heb ingevoerd. Ben benieuwd.

Groet,
Corine
Corine De Jong

Hi,

Het zal vast voor meer mensen herkenbaar zijn! Vind het wel een fijn idee dat Rob even mee kan kijken in de individuele trainingen die ik heb ingevoerd. Ben benieuwd.

Groet,
Corine
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Corine,

Als je bij de fietstest 171 wordt bepaald als omslagpunt, dan mag je hier voor het lopen 10-15 slagen bij optellen.
Dus als je nu eens je omslagpunt op 181 zet en kijken hoe het dan gaat?
Ik heb ook even je trainingen bekeken en ik denk dat je dan wel goed zit, want je marathontempo loop je zo ongeveer bij hartslag 157 zie ik.
Laat je weten hoe het gaat?

Verder is het zo dat de intensieve training ook echt intensief moet aanvoelen. Dus je mag best hoger in hartslag gaan lopen als de training niet intensief aanvoelt. :)

Blijde groet,
Rob
Corine De Jong

Hoi Rob,

Vanmiddag 12 km laag marathontempo gelopen en dat voelde een stuk beter in mijn 'nieuwe zone'! Ik denk dat dit helemaal klopt, het voelde veel natuurlijker aan. Dank dus voor je advies en ben heel benieuwd naar de andere loopjes deze week!

Wat ik me nog afvraag: ik liep die snelle 10 km na week 3 met een gemiddelde hartslag van 171, hoe kan ik dat rijmen met mijn nieuwe omslagpunt op 181? Heb ik dan nog niet het achterste van mijn tong laten zien denk je?

Groet,
Corine
RunningRob - Sportrusten

Hoi Corine,
Corine De Jong schreef: 05 feb 2021, 19:32 Heb ik dan nog niet het achterste van mijn tong laten zien denk je?
Dat denk ik, ik moet zeggen dat het mij ook nooit lukt om mijn omslagpunt tijdens een intensieve duurloop of een 10k training voluit te halen. Tijdens een wedstrijd gaat dat makkelijker. We adviseren dan ook regelmatig om te kijken of je de 10k voluit niet tijdens een wedstrijd te doen. Normaal gesproken is er altijd wel één in de buurt. Echter nu even niet zoals je begrijpt. ;)

Blijde groet,
Rob
Corine De Jong

Beste Rob,

De vorige keer (zie hierboven) heb ik erg veel aan je advies gehad. Wil je nog een keer meekijken? 😉
Ik zit nu op dag 87 van het marathonschema en op 18 april lopen we met ons zessen onze ‘self made’ marathon. Alles gaat lekker, maar volgens mij klopt mijn omslagpunt niet meer. Wil je weer eens naar mijn trainingen kijken?
Al enkele weken voelt mijn intensieve training niet meer intensief en lukt het me niet of moeilijk om binnen de zone te blijven (moet inhouden). Al een poosje begrijp ik niet waarom ik geen vooruitgang meer boek, maar opeens schoot me vandaag te binnen dat ik mogelijk niet meer in de juiste zones train. Ik loop nu op omslagpunt 181. Maar wat denk je kan hij omhoog en wat adviseer je dan?
Mijn snelle 10 km liep ik trouwens op 7 maart in 51,29 een mooi PR voor mij en 1:16 min sneller dan mijn eerdere pr!

Vitale groet,
Corine
RunningRob - Sportrusten

Hoi Corine,

Ik heb even je trainingen bekeken, en ik vind eigenlijk dat het prima gaat!
Met een 10k tijd van 52 minuten zou je ongeveer 6:14min/km moeten lopen op de marathon, en als ik kijk naar je trainingen op hartslag 151-155 dan zitten die vrijwel allemaal mooi op dit tempo, dus ik vindt dat het prima gaat!

En gefeliciteerd met je PR! Prima gedaan!

Dat je intensieve trainingen niet zo intensief meer aanvoelen komt denk ik omdat je gewoon beter geworden bent.
Je omslagpunt daarentegen verandert normaal gesproken niet zo snel, deze wordt alleen maar lager naarmate je ouder wordt (1 slag per 1 a 2 jaar).

Je mag van mij de intensieve trainingen daarom ook best sneller lopen dan gevraagd. beschouw de gegeven zone maar als minimum hartslag.
Veel succes met de marathon! Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan!

Blijde groet,
Rob
Corine De Jong

Dankjewel Rob voor je bemoedigende woorden! De spanning loopt op en de twijfels ontstaan daarmee ook ;-). Ik ga meer op mijn gevoel lopen. Dank!

Ik laat je nog wel even weten hoe het gegaan is 18 april.

Groet,
Corine
RunningRob - Sportrusten

Succes!

Rob
Corine De Jong

Hoi Rob (en andere lezers)

Eergisteren (18 april) heb ik met een groepje vrienden (7 stuks) mijn eerste marathon gelopen! We hadden ons eigen mini evenement gemaakt, met een heus eventshirt erbij dat we ontvingen per post ;-)
Het ging supergoed en ik ben heel trots en blij dat ik zo lekker, ontspannen en fijn heb kunnen lopen. Vanaf een km of 35 gingen mijn benen wat pijn doen, maar ik kwam nog prima fris over de finish. Wel erg emotioneel overigens. Had van tevoren niet bedacht dat ik zo overmand zou worden door emoties. Maar ik was vooral ook zo blij en trots dat het zo goed was gegaan!
4 uur en 27 of 28 minuten heb ik erover gedaan....ik weet het niet exact want mijn horloge viel uit na 37 km....tot dat moment liep ik 6:19 min km en was mijn hartslag 156 gemiddeld. (Doormiddel van filmpjes die zijn gemaakt van mijn finish heb ik via een tijdsindicatie mijn eindtijd kunnen berekenen.)

Om mijn avontuur af te sluiten en weer toe te werken naar nieuwe doelen (snelle halve marathon) heb ik voor nu nog een laatste vraag aan je Rob.
Rond het 28 km punt merkte ik nl dat er iets veranderde in mijn ademhaling. Hij werd sneller en onrustiger. Ik ging hierdoor automatisch wat langzamer lopen, maar mijn hartslag bleef zo rond de 156. Hoe kun je die versnelde ademhaling verklaren? Is daar en verklaring voor? Heeft dat te maken met zuurstof naar het bloed brengen of naar de spieren of iets dergelijks? Weet jij dat toevallig. Ik heb de hele weg niet meer een normale ademhaling gehad nl. Kan ik dat een volgende keer beïnvloeden misschien?

Vitale groet,
Corine
RunningRob - Sportrusten

Hoi Corine,

Gefeliciteerd met deze mooie prestatie! Super goed gedaan! Hulde! :D :D

Gedurende de marathon raken de suikervoorraden op en gaat je lichaam steeds verder over op vetverbranding. Dat kost mee energie wat resulteert in een snellere/diepere ademhaling en een hogere hartslag (als je tempo gelijk blijft). Dat verklaart een veranderende ademhaling.

Dit kun je heel goed beïnvloeden door je stappen te tellen bij het in- en uitademen. Ik doe dit vrijwel altijd, ook tijdens de trainingen. Als ik vogels kijk dan is dat bijvoorbeeld 3 stappen inademen, 5 stappen uitademen. Tijdens een 5 of 10km wedstrijd is het 2 stappen inademen, 2 stappen uitademen. Dus afhankelijk van je tempo pas je het aantal stappen aan. Je ademt altijd langer uit dan in, en bij de snelle stukken even lang uit als in.

Je moet zelf uitzoeken wat je als prettig ervaart, er is niet een algemene regel hoe lang je in- en uit moet ademen, maar het feit dat je dit gecontroleerd doet zorgt er al voor dat je niet ongecontroleerd gaat hijgen.

Kun je hier wat mee?

Succes met je herstel!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie